Cum sa conduci pe timp de iarna

Cum sa conduci pe timp de iarna.

1. Asigura-te ca msina ta este pregatita pentru iarna. Intretinerea preventiva este cheia. Verifica bareria de acumulatori, sistemul de climatizare, stergatoatoarele pentru parbriz si toate celelalte sisteme importante ale masinii, ele trebuie sa fie in stare buna de functionare. Intradevar aceasta intretinere preventiva este costisitoare, mai ales daca o faci la un service specializat, dar vei cheltuii si mai multi bani in cazul in care vei ramane in pana in timpul condusului, mai ales daca te afli pe un drum inzapezit.

2. Pune-ti anvelope speciale pentru iarna, acestea sunt obligatorii in situatia in care drumul este acoperit de zapada, gheata sau polei. Cauciucurile de iarna au o compozitie si o amprenta diferita fata de cauciucurile obisnuite, si din aceste motive au o aderenta sporita pe carosabilul umed si alunecos. In codintiile sezonului rece cauciucurile de iarna sunt mai elastice si mai moi, spre deosebire de cele normale. La aceste cauciucuri se pot adauga lanturi antiderapante pentru situatiile extreme.

3. Masinile cu tractiune pe spate sunt mai dificil de condus pe timp de iarna deoarece partea din spate a masinii este mai usoara, aftfel aderenta rotilor este scazuta. Pentru a imbunatatii aderenta si a evita derapajele necontrolate se recomanda purtarea in portbagaj a unor greutati, de exemplu poti folosi saci cu nisip pe care ii vei aseza deasupra axei rotilor din spate.

4. Fi atent intotdeauna la vehiculul din fata ta si partreaza o distanta considerabila fata de acesta. De regula aceasta distanta trebuie sa fie dubla fata de conditiile normale de condus. Daca pastrezi aceasta distanta vei putea opri autovehiculul la timp pentru a evita eventualele coliziuni sau derapaje.

5. Condu usor si cu prudenta. Nu conteaza cata experienta ai, atunci cand circuli cu masina pe suprafete cu gheata sau cu zapada, intotdeauna vor exista situatii neprevazute, de aceea trebuie sa conduci prudent. Anticipeaza virajele si opririle pe care le vei face pentru a le executa cat mai lin. Niciodata sa nu accelerezi brusc, mai ales in viraje, unde este recomandata decelerarea(reducerea vitezei prin eliberarea pedalei de acceleratie).

6. Daca vrei sa opresti masina apasa pedala de frana usor, franarea nu trebuie facuta brusc. Cand autovehiculul este dotat cu sistem de franare anti-blocare(abs), cel mai bun lucru pe care il poti face pentru a opri masina rapid este sa apesi pedala de frana cu o presiune constanta. Sistemul ABS va mentine aderenta iar tu vei fi capabil sa controlezi masina in timpul franarii. In cazul in care in care autovehiculul nu este dotat cu sistem ABS iar la franare rotile se blocheaza, elibereaza pedala de frana si apoi o reapesi usor. Nu incercati sa virati cu autovehiculul al caror roti sunt blocate la franare sau sunt aproape sa se blocheze. Atunci cand aveti in fata un obstocol, pentru a evita coliziunea cu acesta, trebuie sa eliberezi frana, atat cat sa deblochezi rotile si sa ocolesti usor obstacolul fara a accelera.

7. Sunt situatii in care conducatorii auto nu pot controla derapajele. In cazul in care la franare, sau in alte situatii, autovehiculul derapeaza, trebuie sa eliberezi pedala de frana/acceleratie si sa virezi usor in sens invers derapari si reaccelerazi doar dupa ce ai stabilizat masina.

Utile:

  • Ia cu tine o galeata cu capac plina cu nisip amestecat cu sare, dar si o lopata. Cand ramai blocat in zapada arunca la rotile cu tractiune acel amestec de nisip cu sare si aderenta va fi sporita, deseori reusind sa iesi din incurcaturi.

  • Ia cu tine un set de cabluri electrice pentru situatia in care bateria se descarca. O sa gasesti destui oamenti care vor sa te ajute, dar nu toti au la ei cabluri electrice.

  • Inceaca sa nu opresti vehiculul de tot atunci cand este aglomerat, mai ales cand urci in panta. Daca te opresti in panta, plecarea de pe loc este greoaie sau uneori imposibila din cauza derapajului. Asa ca mentine avantul atunci cand urci pe drumurile cu gheata sau zapada.

  • Umple rezervorul cu combustibil. Iti va fi de folos in cazul in care ramai blocat, comlet izolat, iar pentru o perioada de timp poti folosi sistemul de climatizare al masinii pentru a te incalzii.

  • Intotdeauna sa fi precaut, chiar daca drumul pare curat acesta poate avea gheata pe care nu o poti observa. Daca lumina farurilor sau a stopurilor masinilor din fata reflecta puternic din carosabil, sunt sanse mari sa fie gheaza.

  • Testeaza conditiile de drum. Chiar inainte de a pleca la drum acelereaza, dar nu foarte tare, apoi franeaza. Acest lucru iti va oferi o perceptie buna despre starea carosabilului. Fiind constient de conditiile de drum, te va ajuta sa iei decizii bune in situatii neprevazute.

Atentie!:

  • Daca vrei sa schimbi banda de circulatie iar pe carosabil s-au creat santuri de gheata, redu viteza de deplasare si efectueaza manevra foarte lin. Bruscarea volanului in astefel de situatii va face a masina sa derapeze necontrolat.

  • Chiar daca esti un sofer cu experienta si ai o masina capabila, tine cont ca nu toti participantii la trafic sunt asemenea tie. Acestia pot fi mai putin pregatiti sau capabili sa isi controleze bine masina pe timp de iarna. Asa ca trebuie sa circuli cu atentie sporita, anticipand manevrele imprudente ale celorlalti participanti la trafic.

  • Tineti cont ca autovehiculele cu tractiune integrala (tractiune pe toate rotile) va juta doar la plecarea de pe loc. La franare sau la viraje aceasta functie nu va ajuta cu nimic.

  • Nu tine autovehiculul pe functia de tractiune intergrala(4x4) tot timpul. Majoritatea au tractiune pe doua roti, iar la nevoie poti activa functia 4x4. Folosirea functiei 4x4 tot timpul, va uza inutil trenul de rulare si va reduce durata de viata a autovehiculului.

  • Nu parca masina in panta. Este posibil ca din cauza ghetei sa alunece la vale, aceasta va fi de neoprit.


Intră în contul tău!