Ai voie sa-l iei "la rost" pe agentul de politie, te ajuta cu ceva?

Ai voie sa-l iei "la rost" pe agentul de politie, te ajuta cu ceva?

Una dintre cele mai discutate chestiuni printre soferii din Romania este daca ai sau nu voie sa il iei la rost pe agentul de politie atunci cand esti oprit in trafic. Asadar, in acest articol vom clarifica aceasta nelamurire a multora, ajutati desigur de litera legii.

1. Politistul rutier este obligat sa se legitimeze in fata soferului?

Nimic mai fals, deoarece daca citim putin Legea 218 din 23 aprilie 2002 privind organizarea si functionarea Politiei Romane, la articolul 41 scrie ca "in exercitarea atributiilor de serviciu politistul este obligat sa prezinte insigna sau legitimatia de serviciu, dupa caz, pentru a-si face cunoscuta, in prealabil, calitatea, cu exceptia situatiilor in care rezultatul interventiei sau siguranta ulterioara a politistului ar fi periclitata."

Cu alte cuvinte, atata timp cat agentul are insigna in piept, nu mai este obligat sa iti arate legitimatia.

2. Politistul rutier nu are voie sa te opreasca in trafic fara motiv!

Probabil ai auzit asta de multe ori, si mai mult ca sigur ca spus-o si tu, insa afla ca e fals. "Hotararea Guvernului nr.1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice", specifica negru pe alb la articolul 182 ca "Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizeaza prin executarea semnalelor regulamentare de catre politistul rutier sau, dupa caz, de catre politistul de frontiera, atunci când constata incalcari ale normelor rutiere ori în situatia în care exista indicii temeinice despre savârsirea unei contraventii ori a unei fapte de natura penala, pentru identificarea persoanelor care au comis astfel de fapte si a bunurilor care fac obiectul urmaririi, precum si pentru verificarea detinerii de catre conducatorii vehiculelor a documentelor prevazute de lege. Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizeaza si în conditiile producerii unor calamitati naturale, dezastre sau a altor situatii care pun în pericol siguranta circulatiei."

3. Soferul are dreptul sa ceara cand este oprit "ordinul de serviciu" cu informatii despre zona si data filtrului facut?

Ei bine, si aceasta "legenda urbana" este falsa. Conform legislatiei, "ordinul de serviciu" este o dispozitie scrisa data de conducerea unei unitati prin care se cere uneia sau mai multor persoane salariate sa efectueze anumite actiuni, pe o perioada determinata în afara sarcinilor curente de munca ale compartimentelor din care fac parte persoanele respective.

In ceea ce priveste locul, data si activitatea agentilor in cazul unui filtru, toate acestea fac parte din cadrul unei dispozitii interne cu caracter secret ce pot fi verificate doar de superiorii agentului rutier, nu de orice sofer care se trezeste dintr-o data zmeu.

4. Cand esti oprit pentru centura, spre exemplu, politistul nu are voie sa-ti dea amenda si pentru altceva!

Practic nu exista nicio prevedere legala despre acest aspect, constatarea unor abateri ce incalca nomele legale putandu-se face oricand. Adica daca esti oprit pentru ca nu-ti functioneaza un far, si politistul observa si alte nereguli legate de acte, starea masinii sau mai rau, a soferului, poate lua masurile legale pentru fiecare in parte. Este logic ca nu te opri 10 metri mai in fata pentru a te amenda pentru restul neregulilor.

5. In cazul unui proces verbal de contraventie, poti sa semnezi ca ai luat la cunostinta faptele, insa nu ca le si recunosti!

In primul rand trebuie sa stii ca acest document nu are nicio rubrica speciala in care iti recunosti sau nu faptele, exista doar rubrica "Alte mentiuni". Aici, contravenientul poate solicita consemnarea opiniilor sale cu privire la continutul actului de constatare, cum sunt eventualele obiectiuni sau completari, etc. Mai jos pe tipizat contravenientul semneaza pentru ca a luat la cunostinta despre continutul procesului verbal si in baza acestei semnaturi primeste o copie a procesului verbal.

Deasemenea, cu siguranta ai auzit ca daca nu semnezi, poti sa convoci in instanta sub asistenta juridica agentul de politie. Si aceasta afirmatie este falsa, deoarece politistul care intocmeste procesul verbal nu are calitate procesuala in cazul contestatiei procesului verbal, parte intr-un asemenea proces este institutia din care acesta face parte, respectiv unitatea/subunitatea de politie. Iar aceasta la randul ei va fi reprezentata de un jurist.

6. Daca te opreste Politia Rutiera si ti se pare ca fac vreun abuz poti suna la 112 si "vine politia care va intocmi un raport."!

Singurul lucru cu care te vei alege daca suni la 112 in aceasta situatie, este o amenda cuprinsa intre 500 si 1.000 de lei. De ce? Pentru ca potrivit articolului 32 din O.U.G 34/2008, acest lucru este considerat un abuz din partea ta.

Tot in acest act normativ este prevazut faptul ca apelarea la numarul de urgenta 112 se face NUMAI pentru situatii de urgenta. Faptul ca esti oprit de un politist pentru control NU este o situatie de urgenta. In schimb, la 112 se pot semnala fapte violente daca acestea vin din partea agentului de rutiera.

7. In cazul in care esti oprit de o masina cu radar, ai voie sa ceri diferite acte, inclusiv certificatul metrologic?

Poate ti s-a spus si tie ca atunci cand te opreste radarul, ai dreptul sa incepi sa ceri legitimatia agentului, copia dupa certificatul metrologic al aparatului radar, legitimatia care atesta faptul ca are dreptul de a conduce masina MAI, sau ordinul de serviciu.

Nimic mai fals. Aceste documente au caracter intern, iar verificarea lor se face doar de seful ierarhic al politistului.

In acelasi timp, Certificatul de verificare metrologica se poate solicita doar de instanta de judecata în cazul în care contravenientul formuleaza contestatie împotriva procesului verbal, iar acest document se trimite în copie instantei, în niciun caz conducatorului auto sanctionat.

Acum ca stii cum stau lucrurile cu adevarat, crezi ca te va ajuta sa-l iei "la rost" pe agentul de politie?

Intră în contul tău!