Pasul 1 - Cursuri » Curs de legislație rutieră explicat Audio-VIDEO 3D

Ai parcurs 0% din Curs de legislație rutieră explicat Audio-VIDEO 3D

Capitolul 1 - partea 2 - Sensul și banda de circulație

Capitolul 1 - partea 2 - Sensul și banda de circulație


Articole de referință din legislația în vigoare

OUG = ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 195 din 12 decembrie 2002 (Codul rutier)
Regulament = REGULAMENT de aplicare a  OUG 195/2002 (Regulamentul codului rutier)

OUG - Articolul 6

7. banda de circulaţie - subdiviziunea longitudinală a părţii carosabile, materializată prin marcaje rutiere sau alte mijloace, dacă are o lăţime corespunzătoare pentru circulaţia într-un sens a unui şir de vehicule, altele decât vehiculele care se deplasează pe două roţi;

8. banda de urgenţă - subdiviziunea longitudinală suplimentară, situată la extremitatea din partea dreapta a autostrăzii, în sensul de circulaţie, destinată exclusiv staţionării autovehiculelor în cazuri justificate, precum şi circulaţiei autovehiculelor cu regim prioritar care se deplasează la intervenţii sau în misiuni cu caracter de urgenţă;

9. banda reversibilă - banda de circulaţie, marcată şi semnalizată, situată lângă axa drumului, destinată circulaţiei autovehiculelor într-un sens sau în altul, în funcţie de intensitatea traficului;

OUG - Articolul 41

(2) Numerotarea benzilor de circulaţie pe fiecare sens se efectuează în ordine crescătoare de la marginea din partea dreapta a drumului către axa acestuia. În cazul autostrăzilor, banda de urgenţă nu intră în numerotarea benzilor de circulaţie.

OUG - Articolul 43

(1) Dacă un drum este prevăzut cu o bandă destinată vehiculelor lente sau transportului public de persoane, semnalizată ca atare, acestea vor circula numai pe banda respectiva.

OUG - Articolul 74

(3) Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar.

Regulament - Articolul 56

(1) Când deasupra benzilor de circulaţie sunt instalate dispozitive care emit semnale roşii şi verzi, acestea sunt destinate semnalizării benzilor cu circulaţie reversibilă. Semnalul rosu, având forma a două bare încrucişate, interzice accesul vehiculelor pe banda deasupra căreia se găseşte, iar semnalul verde, de forma unei săgeţi cu vârful în jos, permite intrarea vehiculelor şi circulaţia pe acea bandă.

(2) Semnalul luminos intermediar care are forma unei sau unor săgeţi de culoare galbenă ori albă cu vârful orientat către dreapta sau stânga jos anunţă schimbarea semnalului verde, în cazul benzilor cu circulaţie reversibilă, ori faptul că banda deasupra căreia se află este pe punctul de a fi închisă circulaţiei conducătorilor cărora li se adresează, aceştia fiind obligaţi să se deplaseze pe banda sau benzile indicate de săgeţi.

Regulament - Articolul 104

Vehiculele care efectuează transport public de persoane se conduc pe banda rezervată acestora, dacă o astfel de bandă există şi este semnalizată ca atare. Pe aceeaşi bandă pot circula şi autovehiculele cu regim de circulaţie prioritară când se deplasează în acţiuni de intervenţii sau în misiuni care au caracter de urgenţă.



Dacă nu puteți/doriți să vizionați varianta AUDIO-VIDEO a cursului, puteți citi varianta text ilustrată cu imagini.

Varianta text Capitolul 1 - partea 2 - Sensul și banda de circulație

Codul Rutier - Sensul și banda de circulație

SENSUL DE CIRCULAȚIE

Sensul de circulație: este partea drumului public pe care toate vehiculele circulă în aceeași direcție. Drumul public are două sensuri de circulație, separate între ele de axa drumului, care poate fi o linie imaginară sau poate fi materializată printr-un marcaj longitudinal discontinuu sau continuu, simplu sau dublu.

sensul de circulatie

Axa drumului public nu trebuie să fie confundată cu axa de simetrie a drumului (mijlocul drumului). În majoritatea cazurilor acestea coincid, dar sunt cazuri când sensurile de circulație sunt inegale.

În acest exemplu avem un drum public cu sensuri de circulație egale, situație în care axa drumului este pe jumătatea drumului și coincide cu axa de simetrie a drumului.

drum public cu sensuri de circulație egale

În acest exemplu avem un drum public cu sensuri de circulație inegale, situație în care axa drumului nu mai este pe jumătatea drumului și nu mai coincide cu axa de simetrie a drumului.

drum public cu sensuri de circulație inegale

BANDA DE CIRCULAȚIE

Banda de circulație: subdiviziunea longitudinală a părţii carosabile, materializată prin marcaje rutiere, dacă are o lăţime corespunzătoare pentru circulaţia într-un sens a unui şir de vehicule, altele decât vehiculele care se deplasează pe două roţi (art. 6 pct. 7 din OUG).

banda de circulatie

Când  benzile sunt materializate, drumul public are atâtea benzi câte s-au marcat (una, 2, 3 sau mai multe).

drum public cu mai multe benzi de circulatie pe sens

Când benzile nu sunt materializate, acestea se numesc rânduri (bandă=rând).

drum public cu benzi nemarcate, acestea se numesc randuri
drumul public poate avea maxim doua randuri pe sens

Numerotarea benzilor de circulaţie pe fiecare sens se efectuează în ordine crescătoare de la marginea din partea dreaptă a drumului către axa acestuia. În cazul autostrăzilor, banda de urgenţă nu intră în numerotarea benzilor de circulaţie (art. 41 alin. 2 din OUG).

numerotarea benzilor de circulatie

numerotare bezi pe autostrada


BENZI DE CIRCULAȚIE CU DESTINAȚIE SPECIALĂ

Banda suplimentară pentru vehicule lente: se materializează prin marcaj longitudinal, de obicei la drumurile în rampă, pentru fluidizarea circulației, și ajută vehicule care se pot deplasa cu viteză superioară, să nu fie stânjenite în deplasare de catre vehiculele cu viteză de deplasare lentă.

banda pentru vehicule lente

La începutul sectorului de drum se montează indicatorul “Bandă destinată circulației vehiculelor lente”.

semnalizare banda vehicule lente

Dacă un drum este prevăzut cu o bandă destinată vehiculelor lente, semnalizată ca atare, acestea vor circula numai pe banda respectivă. (art. 43 alin. 1 din OUG)

Bandă rezervată mijloacelor de transport în comun: se materializează prin marcaj longitudinal din linii continue, pe drumurile cu mai multe benzi de circulație din interiorul localităților. Aceasta crează posibilitatea mijloacelor de transport în comun să se deplaseze și să intre în stații fără a fi stânjenite de circulatia celorlalte vehicule. Pe acest tip de benzi, celelalte vehicule nu au voie să circule, oprirea și staționarea fiind interzise.

Bandă rezervată mijloacelor de transport în comun

Dacă un drum este prevăzut cu o bandă destinată transportului public de persoane, semnalizată ca atare, vehiculele care efectuează transport public de persoane se conduc numai pe banda rezervată acestora. Pe aceeaşi bandă pot circula şi autovehiculele cu regim de circulaţie prioritară când se deplasează în acţiuni de intervenţii sau în misiuni care au caracter de urgenţă. (art. 104 din Regulament)

autovehiculele cu regim de circulaţie prioritară pe banda de transport în comun

Bandă de stocaj pentru virajul la stânga: se materializează în zona de preselectare a intersecțiilor, pentru crearea posibilității executării virajului la stânga, dând posibilitatea vehiculelor care vireaza la stânga, sa oprească și să acorde prioritate de trecere vehiculelor care vin din sens opus, fără să stânjenească deplasarea vehiculelor care merg pe direcția înainte.

Bandă de stocaj pentru virajul la stânga
Bandă pentru virajul la stânga

Bandă de decelerare: se materializează pentru crearea posibilității efectuării virajului la dreapta atunci când conducătorul de vehicul, fiind obligat prin lege să reducă viteza, ar stânjeni deplasarea celorlalte vehicule care circulă pe direcția înainte.

Bandă de decelerare

Bandă de accelerare: se materializează pentru crearea posibilității pătrunderii pe arterele intens circulate, care au mai multe benzi de circulație. Această bandă creează posibilitatea conducătorilor de vehicule care pătrund pe aceste artere să poată efectua schimbarea benzii de circulație fără a stânjeni vehiculele care se deplasează deja pe banda respectivă, prin ajungerea la o viteză superioară sau cel puțin egală cu viteza celor care circulă pe banda pe care vor să intre.

Bandă de accelerare


Bandă cu circulație reversibilă (art. 6 pct. 9 din OUG): este banda de circulație, marcată și semnalizată, situată lângă axa drumului, destinată circulației autovehiculelor într-un sens sau în altul, în funcție de intensitatea traficului.

Bandă cu circulație reversibilă

Pe aceste benzi sensul de circulație este semnalizat de dispozitive care emit semnale luminoase (art. 56 alin. 1 și 2 din Regulament):

- Semnalul roșu, având forma a două bare încrucisate, interzice accesul vehiculelor pe banda deasupra căreia se află instalat.

semnal rosu pe benzi reversibile

- Semnalul verde, de forma unei săgeți cu vârful în jos, permite intrarea vehiculelor și circulația pe acea bandă.

semnal verde pe benzi reversibile

- Semnalul care are forma unei sau unor săgeți de culoare galbenă sau albă cu vârful orientat către dreapta sau stânga, anunță schimbarea semnalului verde, ori faptul că banda este pe punctul de a fi închisă circulației.

semnal galben sau alb pe benzi reversibile

Banda de urgenta (art. 6 pct. 8 din OUG): se materializează numai pe autostrăzi, având marcaj longitudinal continuu, situată la extremitatea din partea dreaptă a autostrăzii. Această bandă se folosește doar în caz de urgență.

banda de urgenta

Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate ca de exemplu această situație în care autovehiculul este staționat justificat pe banda de urgență pentru efectuarea unei pene de cauciuc.

interziceri pe banda de urgenta

Excepție fac și autovehiculele cu regim de circulaţie prioritar, acestea putând să circule pe această bandă, atunci când se deplasează la intervenţii sau în misiuni cu caracter de urgenţă. (art. 74 alin. 3 din OUG)

autovehicule cu regim prioritar pe banda de urgenta

326 Comentarii Lasă un comentariu

Lasă un comentariu

Pentru a putea lăsa un comentariu, trebuie să fii logat! Mergi la pagina de autentificare sau creare cont

© Copyright Școala Rutieră 2024. Toate drepturile rezervate.