Pasul 1 - Cursuri » Curs de mecanică auto

Ai parcurs 0% din Curs de mecanică auto

Capitolul VIII - Instalația de ungere

Capitolul VIII - Instalația de ungere

Instalația de ungere alimentează toate articulațiile motorului în care există frecare, filtrează și răcește motorul.

Instalația de ungere se compune din:

- pompa de ulei: efectuează circulația sub presiune a uleiului prin instalația de ungere, asigurând în acest fel ungerea tuturor pieselor;

Feluri de pompe de ulei:

  • cu pinioane (roți dințate);
  • cu excentric;
  • cu piston.

Antrenarea pompei se poate face de la arborele cotit sau de la arborele cu came. Cele mai răspândite pompe sunt cele cu cilindree constantă, cu roți dințate, cu angrenare interioară sau exterioară.

Supapa de suprapresiune este reglată în așa fel încât presiunea uleiului să se mențină în limitele de 2 până la 4 daN/cm pătrat. Atunci când uleiul depășește limita maximă, forța exercitată de arc asupra bilei devine mai mică și aceasta deschide canalul de întoarcere a uleiului în baie.

- filtrul de ulei: reține impuritățile solide și pe cât posibil, înlătură produsele de oxidare, apa și combustibilul;

- joja (indicatorul de ulei): este o tijă care indică nivelul uleiului în baie. La capătul tijei se află un semn care indică nivelul minim și cel maxim al uleiului în baia de ulei. Nivelul mic al uleiului din baia de ulei se poate datora unor pierderi de ulei sau consumului exagerat de ulei de către motor. Nivelul mare al uleiului se poate datora apei pătrunse în baia de ulei.

Uleiul de motor

Uleiul de motor este un fluid care are rolul de a crea o peliculă de izolare între diversele elemente în mișcare din interiorul motorului.

Verificarea nivelului uleiului din baia de ulei se face cu ajutorul jojei pe care sunt inscripționate două repere: maxim și minim. Nivelul corect al uleiului în baie trebuie să fie între reperele maxim și minim.

Se recomandă ca nivelul uleiului în baie să se verifice înaintea unei călătorii lungi și cel puțin o dată pe lună.

Uleiurile de motor se compun din 3 elemente:

  • uleiuri de bază, care pot fi minerale, sintetice sau o combinație dintre cele două, iar principala funcție a acestora este lubrifierea sistemului de ungere;
  • aditivi - sunt substanțe chimice care combinate cu uleiul de bază au rolul de a îmbunătății anumite caracteristici ale uleiurilor utilizate în sistemele de ungere ale motoarelor termice;
  • detergenți sau agenți de dispersie.

Uleiul de motor își pierde proprietățile datorită uzurii de folosire dar și prin uzura de timp.

Chiar dacă nu se efectuează numărul de kilometrii specificați în manualul de service dar se depășește intervalul de timp (uleiul expiră), acesta trebuie înlocuit. Odată cu înlocuirea uleiului se va înlocui și filtrul de ulei.

Din punct de vedere al compoziției sale chimice este de tip mineral, sintetic sau semi-sintetitc.

Principalele proprietăți ale uleiului de motor sunt:

  • rezistența la uzură;
  • vâscozitatea în funcție de temperatură;
  • compoziția chimică.

In general, informațiile specificate de producătorii de autovehicule în cartea mașinii, referitoare la tipul de ulei folosit sunt:

  • gradul de vâscozitate SAE (Ex: SAE 5W30, 15W40);
  • norma producătorului de autovehicul (Ex: VW 505 00, BMW LL04). De exemplu: 5W30;
  • 5 reprezintă vâscozitatea la rece, cu cât este mai mică cu atât este mai bun uleiul;
  • 30 reprezintă vâscozitatea la cald, cu cât această cifră este mai mare, cu atât este mai bun uleiul.

27 Comentarii Lasă un comentariu

Lasă un comentariu

Pentru a putea lăsa un comentariu, trebuie să fii logat! Mergi la pagina de autentificare sau creare cont

© Copyright Școala Rutieră 2024. Toate drepturile rezervate.