Instalația de răcire menține temperatura de funcționare între limitele unor temperaturi admisibile (80 – 95 grade Celsius).
În urma procesului termic din interiorul cilindrilor, elementele componente ale motorului se încălzesc peste limitele admisibile funcționării normale ale motorului. Din această cauză este necesară instalația de răcire.
Răcirea este una indirectă și se realizează cu lichid de răcire, instalația fiind cu circulație forțată, cu pompă. Această instalație lucrează la presiune atmosferică sau sub presiune (presurizată) la o presiune cuprinsă între 0,5 și 1,1 bari peste presiunea mediului ambiant.
În cazul instalației presurizate (cu circuit închis), lichidul de răcire circulă sub presiune într-un circuit închis și nu ia contact cu atmosfera decât prin supapa vasului de expansiune.
Lichid de răcire mai este numit și antigel și este un lichid ce are în compoziție glicoli ce împiedică înghețul, este folosit pentru a efectua schimbul termic între piesele aflate în mișcare și radiator.
Lichidul de răcire asigură protecția contra înghețului până la -35 °C.
Pe lângă transferul de căldură pe care îl realizează, antigelul are și rol anti-depunere, astfel evitându-se formațiunile de calcar sau de altă natură care ar putea reduce semnificativ transferul termic.
După perioade lungi de utilizare lichidul de răcire se degradează și își pierde din proprietăți.
Din acest motiv, se recomandă înlocuirea regulată a acestuia. Înlocuirea antigelului trebuie făcută după maxim 3 ani chiar dacă concentrația acestuia este corespunzătoare.
Nivelul antigelului din vasul de expansiune trebuie urmărit periodic, acesta trebuie să se situeze între limita maximă și cea minimă.
Instalația de răcire se compune din:
- radiator: care este compus din două rezervoare, unul superior și altul inferior, confecționate din tablă de alamă sau oțel. Legătura dintre ele realizându-se prin mai multe țevi subțiri, prevăzute cu aripioare. Rezervorul inferior al radiatorului este prevăzut cu o țeavă de ieșire a apei reci, cu un robinet de golire și cu suporturile de fixare a radiatorului;
- pompa de apă: asigură circulația forțată a lichidului în instalația de răcire. În cazul automobilelor, pompele de răcire folosite sunt cele centrifuge. Corpul pompei este montat pe blocul motor și comunică cu rezervorul inferior al radiatorului și cu partea inferioară a cămășii de răcire.
De reținut! Ruperea sau slăbirea curelei de antrenare a pompei de apă duce la creșterea excesivă a regimului termic de funcționare al motorului. La automobilele la care pompa de apă, alternatorul și ventilatorul sunt antrenate de aceeași curea, ruperea acesteia va fi anunțată prin aprinderea martorului luminos din bordul autovehiculului care semnalizează funcționarea alternatorului;
- termostatul: este o supapă dublă care dirijează automat circulația apei în instalația de răcire, în funcție de temperatură reglând și menținând temperatura în limite normale a apei în instalația de răcire, asigurând astfel funcționarea continuă a motorului. Temperatura optimă de funcționare a motorului care asigură randament maxim și uzură minimă a motorului se situează între 90-95 grade Celsius și este asigurată prin închiderea și deschiderea termostatului la temperaturile limită;
- ventilatorul: poate fi antrenat de către arborele cotit printr-o curea dar poate fi antrenat și electric (electroventilator). În timpul funcționării motorului ventilatorul aspiră aer rece din atmosferă și îl trece printre celulele radiatorului răcind lichidul;
- termocupla: este piesa care se montează pe radiator în partea de jos a bazinului de intrare care folosește la pornirea electromotorului de răcire. Atunci când temperatura lichidului de răcire din radiator ajunge la un anumit nivel prestabilit (87 grade Celsius), termocupla închide circuitul electric ce alimentează electroventilatorul, în acest fel acesta fiind pus în funcțiune.
Succes!
Du-te la sala atunci cand ai facut toate cele 45 de chestionare cu 25-26 de puncte fiecare, repeta chestionarele la care ai mai putin de 25 de puncte si in caz ca nu ai facut inca mediul de invatare, ar fi bine sa il faci.
In plus in mediul de invatare mai sunt intrebari pe care nu le gasesti in chestionare.
In manualul autovehiculului sau cauta pe google martorii din bord pentru tipul tau de masina.
Detalii vor fi comunicate la încetarea stării de urgență prin intermediul serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, site-ul www.drpciv.ro, site-urile Instituției Prefectului și cu sprijinul mass-mediei centrale și locale.
Recomandam ca sa se faca toti cei 4 pasi de invatare, cel mai important este pasul 3 (Mediu de invatare DRPCIV) unde intrebarile sunt explicate audio - video iar la sala sa te duci atunci cand faci toate cele 45 de chestionare cu 25-26 de puncte.
In acest fel inveti eficient si promovezi examenul teoretic
Ne bucuram ca putem sa va ajutam.
In plus in mediul de invatare mai sunt intrebari pe care nu le gasesti in chestionare.
Recomandam ca prima data sa se faca mediul de invatare si abia apoi cele 45 de chestionare, asa se invata cel mai eficient.
In plus in mediul de invatare mai sunt intrebari pe care nu le gasesti in chestionare.
Daca ai facut mediul de invatare iar cele 45 de chestionare le faci cu 25-26 de puncte fiecare, ai toate sansele sa iei examenul teoretic.
Urmeaaza toti cei 4 pasi de invatare, cel mai important este pasul 3 (Mediu de invatare DRPCIV) unde intrebarile sunt explicate audio - video iar la sala sa te duci atunci cand faci toate cele 45 de chestionare cu 25-26 de puncte.
Daca a fost depusa la dosar atunci cand ai platit nu mai este valabila.
Pentru noul dosar o iei de la 0
La examen iti genereaza aleatoriu un chestionar din baza de date care cuprinde cele 1183 de intrebari de la mediul de invatare.
De ce sa îți creezi cont? Vei beneficia de toate funcțiile acestui site, cum ar fi:
Pentru a crea un cont nou pe baza unei adrese de email ↓
Pentru a te autentifica cu Facebook ↓
Autentifică-te cu FacebookAi deja cont creat? Autentifică-te aici! ↓