Curs de mecanică auto

Ai parcurs 0.0% din Curs de mecanică auto

Capitolul VIII - Instalația de ungere

Capitolul VIII - Instalația de ungere

Instalația de ungere alimentează toate articulațiile motorului în care există frecare, filtrează și răcește motorul.

Instalația de ungere se compune din:

- pompa de ulei: efectuează circulația sub presiune a uleiului prin instalația de ungere, asigurând în acest fel ungerea tuturor pieselor;

Feluri de pompe de ulei:

  • cu pinioane (roți dințate);
  • cu excentric;
  • cu piston.

Antrenarea pompei se poate face de la arborele cotit sau de la arborele cu came. Cele mai răspândite pompe sunt cele cu cilindree constantă, cu roți dințate, cu angrenare interioară sau exterioară.

Supapa de suprapresiune este reglată în așa fel încât presiunea uleiului să se mențină în limitele de 2 până la 4 daN/cm pătrat. Atunci când uleiul depășește limita maximă, forța exercitată de arc asupra bilei devine mai mică și aceasta deschide canalul de întoarcere a uleiului în baie.

- filtrul de ulei: reține impuritățile solide și pe cât posibil, înlatură produsele de oxidare, apa și combustibilul;

- joja (indicatorul de ulei): este o tijă care indică nivelul uleiului în baie. La capătul tijei se află un semn care indică nivelul minim și cel maxim al uleiului în baia de ulei; Nivelul mic al uleiului din baia de ulei se poate datora unor pierderi de ulei sau consumului exagerat de ulei de către motor.Nivelul mare al uleiului se poate datora apei pătrunse în baia de ulei.

Uleiul de motor

Uleiul de motor este un fluid care are rolul de a crea o peliculă de izolare între diversele elemente în mișcare din interiorul motorului.

Verificarea nivelului uleiului din baia de ulei se face cu ajutorul jojei pe care sunt inscripționate două repere: maxim și minim. Nivelul corect al uleiului în baie trebuie să fie între reperele maxim și minim.

Se recomanda ca nivelul uleiului în baie să se verifice înaintea unei calatorii lungi și cel puțin o dată pe lună.

Uleiurile de motor se compun din 3 elemente:

  • uleiuri de bază, care pot fi minerale, sintetice sau o combinație dintre cele două, iar principala funcție a acestora este lubrifierea sistemului de ungere;
  • aditivi - sunt substanțe chimice care combinate cu uleiul de bază au rolul de a îmbunătății anumite caracteristici ale uleiurilor utilizate în sistemele de ungere ale motoarelor termice;
  • detergenți sau agenți de dispersie.

Uleiul de motor iși pierde proprietațile datorită uzurii de folosire dar și prin uzura de timp.

Chiar dacă nu se efectuează numarul de kilometri specificati în manualul de service dar se depășește intervalul de timp (uleiul expiră), acesta trebuie înlocuit. Odată cu înlocuirea uleiului se va înlocui și filtrul de ulei.

Din punct de vedere al compoziției sale chimice este de tip mineral, sintetic sau semisintetitc.

Principalele proprietăți ale uleiului de motor sunt:

  • rezistența la uzură;
  • vâscozitatea în funcție de temperatură;
  • compoziția chimică.

In general, informațiile specificate de producătorii de autovehicule în cartea masinii, referitoare la tipul de ulei folosit sunt:

  • gradul de vascozitate SAE (Ex: SAE 5W30, 15W40);
  • norma producatorului de autovehicul (Ex: VW 505 00, BMW LL04).De exemplu: 5W30;
  • 5 reprezintă vâscozitatea la rece, cu cât este mai mică cu atât este mai bun uleiul;
  • 30 reprezintă vâscozitatea la cald, cu cât această cifră este mai mare, cu atât este mai bun uleiul.

15 Comentarii Lasă un comentariu

Andrei Narcis
Andrei Narcis 08.10.2019 15:46
Exista în chestionare vreo întrebare legata de ce este prezentat în acest punct numit ,,mecanică "? Mulțumesc anticipat
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 09.10.2019 15:55

Da, sunt intrebari.


Marin
Marin 08.02.2020 09:39
Da foarte multe
Ginel Tamaslacaru
Ginel Tamaslacaru 25.01.2019 23:30
Sunt bunicele lectiile doar ca sunt incomplete,sunt mecanic si chiar am fost curios sa citesc asta,in mare pentru soferii care nu au de a face cu aceasta meserie aceste lectii sunt numai bune,Succes!
Cătălin Țoca
Cătălin Țoca 24.07.2018 18:45
O idee buna ar fi, ca dupa fiecare lectie terminata ( legislatie, mecanica, etc ) sa fie un fel de chestionar la sfarsit.
Cu intrebarile importante din ceea ce invatam.
Asa ne putem da seama daca ar trebuii sa il mai citim odata.

Stiu ca ar fi ceva de munca, dar suna promitator!
Mii de multumiri pentru treaba pe care o faceti. :)
Ion Ovidiu Romanescu
Ion Ovidiu Romanescu 08.10.2018 16:39
sunt de aceeasi parere :d
Andrei Marian
Andrei Marian 27.10.2018 11:54
Ar fi o idee buna !
ANDRA VADUVA
ANDRA VADUVA 22.01.2019 15:05
la asta ma gandeam si eu!
...sau cele 1183 intrebari sa fie impartite pe capitole (mecanica, semne rutiere, etc.) la pasul 3, si doar in pasul 4 (chestionare) acestea sa fie aleatoare si mixte.
Vasile-Sorin Danila
Vasile-Sorin Danila 21.03.2019 08:07
Dar cele 1183 de intrebari sunt impartite pe capitole :)
Paloma Bocea
Paloma Bocea 27.01.2018 21:18
Și punctul decongelare
Costi Ichim
Costi Ichim 23.01.2018 12:57
da sunt amandoua vascozitatea si si punctul de congelare
alexandra topliceanu
alexandra topliceanu 17.01.2018 00:29
La intrebarea : care sunt caliatile unui ulei de motor cu variantle de raspuns :culoare ,vascozitatea si puncul de congelare,variantele corecte sunt vascozitatea si punctul de congelare?
Georgiana
Georgiana 20.01.2018 22:34
cred ca doar vascozitatea...hmmm
Adrian
Adrian 28.01.2018 16:52
si punctul de congelare.
Alin Lutu
Alin Lutu 07.02.2018 15:43
Vascozitatea si punctul de congelare sunt corecte .

Lasă un comentariu

© 2020 All rights reserved.

Îți recomandăm să îți creezi un cont! Este gratuit!

De ce sa îți creezi cont? Vei beneficia de toate funcțiile acestui site, cum ar fi:

Pentru a crea un cont nou ↓

Pentru a crea un cont nou cu facebook ↓

Login cu Facebook

Dacă ai deja un cont, conectează-te aici ↓