Pasul 1 - Cursuri » Curs de legislație rutieră explicat Audio-VIDEO 3D

Ai parcurs 0.0% din Curs de legislație rutieră explicat Audio-VIDEO 3D

Capitolul 1 - partea 2 - Sensul și banda de circulație

Capitolul 1 - partea 2 - Sensul și banda de circulație


Articole de referință din legislația în vigoare

OUG = ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 195 din 12 decembrie 2002 (Codul rutier)
Regulament = REGULAMENT de aplicare a  OUG 195/2002 (Regulamentul codului rutier)

OUG - Articolul 6

7. banda de circulaţie - subdiviziunea longitudinală a părţii carosabile, materializată prin marcaje rutiere sau alte mijloace, dacă are o lăţime corespunzătoare pentru circulaţia într-un sens a unui şir de vehicule, altele decât vehiculele care se deplasează pe două roţi;

8. banda de urgenţă - subdiviziunea longitudinală suplimentară, situată la extremitatea din partea dreapta a autostrăzii, în sensul de circulaţie, destinată exclusiv staţionării autovehiculelor în cazuri justificate, precum şi circulaţiei autovehiculelor cu regim prioritar care se deplasează la intervenţii sau în misiuni cu caracter de urgenţă;

9. banda reversibilă - banda de circulaţie, marcată şi semnalizată, situată lângă axa drumului, destinată circulaţiei autovehiculelor într-un sens sau în altul, în funcţie de intensitatea traficului;

OUG - Articolul 41

(2) Numerotarea benzilor de circulaţie pe fiecare sens se efectuează în ordine crescătoare de la marginea din partea dreapta a drumului către axa acestuia. În cazul autostrăzilor, banda de urgenţă nu intră în numerotarea benzilor de circulaţie.

OUG - Articolul 43

(1) Dacă un drum este prevăzut cu o bandă destinată vehiculelor lente sau transportului public de persoane, semnalizată ca atare, acestea vor circula numai pe banda respectiva.

OUG - Articolul 74

(3) Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar.

Regulament - Articolul 56

(1) Când deasupra benzilor de circulaţie sunt instalate dispozitive care emit semnale roşii şi verzi, acestea sunt destinate semnalizării benzilor cu circulaţie reversibilă. Semnalul rosu, având forma a două bare încrucişate, interzice accesul vehiculelor pe banda deasupra căreia se găseşte, iar semnalul verde, de forma unei săgeţi cu vârful în jos, permite intrarea vehiculelor şi circulaţia pe acea bandă.

(2) Semnalul luminos intermediar care are forma unei sau unor săgeţi de culoare galbenă ori albă cu vârful orientat către dreapta sau stânga jos anunţă schimbarea semnalului verde, în cazul benzilor cu circulaţie reversibilă, ori faptul că banda deasupra căreia se află este pe punctul de a fi închisă circulaţiei conducătorilor cărora li se adresează, aceştia fiind obligaţi să se deplaseze pe banda sau benzile indicate de săgeţi.

Regulament - Articolul 104

Vehiculele care efectuează transport public de persoane se conduc pe banda rezervată acestora, dacă o astfel de bandă există şi este semnalizată ca atare. Pe aceeaşi bandă pot circula şi autovehiculele cu regim de circulaţie prioritară când se deplasează în acţiuni de intervenţii sau în misiuni care au caracter de urgenţă.



Dacă nu puteți/doriți să vizionați varianta AUDIO-VIDEO a cursului, puteți citi varianta text ilustrată cu imagini.

Varianta text Capitolul 1 - partea 2 - Sensul și banda de circulație

Codul Rutier - Sensul și banda de circulație

SENSUL DE CIRCULAȚIE

Sensul de circulație: este partea drumului public pe care toate vehiculele circulă în aceeași direcție. Drumul public are două sensuri de circulație, separate între ele de axa drumului, care poate fi o linie imaginară sau poate fi materializată printr-un marcaj longitudinal discontinuu sau continuu, simplu sau dublu.

sensul de circulatie

Axa drumului public nu trebuie să fie confundată cu axa de simetrie a drumului (mijlocul drumului). În majoritatea cazurilor acestea coincid, dar sunt cazuri când sensurile de circulație sunt inegale.

În acest exemplu avem un drum public cu sensuri de circulație egale, situație în care axa drumului este pe jumătatea drumului și coincide cu axa de simetrie a drumului.

drum public cu sensuri de circulație egale

În acest exemplu avem un drum public cu sensuri de circulație inegale, situație în care axa drumului nu mai este pe jumătatea drumului și nu mai coincide cu axa de simetrie a drumului.

drum public cu sensuri de circulație inegale

BANDA DE CIRCULAȚIE

Banda de circulație: subdiviziunea longitudinală a părţii carosabile, materializată prin marcaje rutiere, dacă are o lăţime corespunzătoare pentru circulaţia într-un sens a unui şir de vehicule, altele decât vehiculele care se deplasează pe două roţi (art. 6 pct. 7 din OUG).

banda de circulatie

Când  benzile sunt materializate, drumul public are atâtea benzi câte s-au marcat (una, 2, 3 sau mai multe).

drum public cu mai multe benzi de circulatie pe sens

Când benzile nu sunt materializate, acestea se numesc rânduri (bandă=rând) și oricât de lat ar fi drumul public, el poate avea maxim două rânduri pe sens.

drum public cu benzi nemarcate, acestea se numesc randuri
drumul public poate avea maxim doua randuri pe sens

Numerotarea benzilor de circulaţie pe fiecare sens se efectuează în ordine crescătoare de la marginea din partea dreaptă a drumului către axa acestuia. În cazul autostrăzilor, banda de urgenţă nu intră în numerotarea benzilor de circulaţie (art. 41 alin. 2 din OUG).

numerotarea benzilor de circulatie

numerotare bezi pe autostrada


BENZI DE CIRCULAȚIE CU DESTINAȚIE SPECIALĂ

Banda suplimentară pentru vehicule lente: se materializează prin marcaj longitudinal, de obicei la drumurile în rampă, pentru fluidizarea circulației, și ajută vehicule care se pot deplasa cu viteză superioară, să nu fie stânjenite în deplasare de catre vehiculele cu viteză de deplasare lentă.

banda pentru vehicule lente

La începutul sectorului de drum se montează indicatorul “Bandă destinată circulației vehiculelor lente”.

semnalizare banda vehicule lente

Dacă un drum este prevăzut cu o bandă destinată vehiculelor lente, semnalizată ca atare, acestea vor circula numai pe banda respectivă. (art. 43 alin. 1 din OUG)

Bandă rezervată mijloacelor de transport în comun: se materializează prin marcaj longitudinal din linii continue, pe drumurile cu mai multe benzi de circulație din interiorul localităților. Aceasta crează posibilitatea mijloacelor de transport în comun să se deplaseze și să intre în stații fără a fi stânjenite de circulatia celorlalte vehicule. Pe acest tip de benzi, celelalte vehicule nu au voie să circule, oprirea și staționarea fiind interzise.

Bandă rezervată mijloacelor de transport în comun

Dacă un drum este prevăzut cu o bandă destinată transportului public de persoane, semnalizată ca atare, vehiculele care efectuează transport public de persoane se conduc numai pe banda rezervată acestora. Pe aceeaşi bandă pot circula şi autovehiculele cu regim de circulaţie prioritară când se deplasează în acţiuni de intervenţii sau în misiuni care au caracter de urgenţă. (art. 104 din Regulament)

autovehiculele cu regim de circulaţie prioritară pe banda de transport în comun

Bandă de stocaj pentru virajul la stânga: se materializează în zona de preselectare a intersecțiilor, pentru crearea posibilității executării virajului la stânga, dând posibilitatea vehiculelor care vireaza la stânga, sa oprească și să acorde prioritate de trecere vehiculelor care vin din sens opus, fără să stânjenească deplasarea vehiculelor care merg pe direcția înainte.

Bandă de stocaj pentru virajul la stânga
Bandă pentru virajul la stânga

Bandă de decelerare: se materializează pentru crearea posibilității efectuării virajului la dreapta atunci când conducătorul de vehicul, fiind obligat prin lege să reducă viteza, ar stânjeni deplasarea celorlalte vehicule care circulă pe direcția înainte.

Bandă de decelerare

Bandă de accelerare: se materializează pentru crearea posibilității pătrunderii pe arterele intens circulate, care au mai multe benzi de circulație. Această bandă creează posibilitatea conducătorilor de vehicule care pătrund pe aceste artere să poată efectua schimbarea benzii de circulație fără a stânjeni vehiculele care se deplasează deja pe banda respectivă, prin ajungerea la o viteză superioară sau cel puțin egală cu viteza celor care circulă pe banda pe care vor să intre.

Bandă de accelerare


Bandă cu circulație reversibilă (art. 6 pct. 9 din OUG): este banda de circulație, marcată și semnalizată, situată lângă axa drumului, destinată circulației autovehiculelor într-un sens sau în altul, în funcție de intensitatea traficului.

Bandă cu circulație reversibilă

Pe aceste benzi sensul de circulație este semnalizat de dispozitive care emit semnale luminoase (art. 56 alin. 1 și 2 din Regulament):

- Semnalul roșu, având forma a două bare încrucisate, interzice accesul vehiculelor pe banda deasupra căreia se află instalat.

semnal rosu pe benzi reversibile

- Semnalul verde, de forma unei săgeți cu vârful în jos, permite intrarea vehiculelor și circulația pe acea bandă.

semnal verde pe benzi reversibile

- Semnalul care are forma unei sau unor săgeți de culoare galbenă sau albă cu vârful orientat către dreapta sau stânga, anunță schimbarea semnalului verde, ori faptul că banda este pe punctul de a fi închisă circulației.

semnal galben sau alb pe benzi reversibile

Banda de urgenta (art. 6 pct. 8 din OUG): se materializează numai pe autostrăzi, având marcaj longitudinal continuu, situată la extremitatea din partea dreaptă a autostrăzii. Această bandă se folosește doar în caz de urgență.

banda de urgenta

Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate ca de exemplu această situație în care autovehiculul este staționat justificat pe banda de urgență pentru efectuarea unei pene de cauciuc.

interziceri pe banda de urgenta

Excepție fac și autovehiculele cu regim de circulaţie prioritar, acestea putând să circule pe această bandă, atunci când se deplasează la intervenţii sau în misiuni cu caracter de urgenţă. (art. 74 alin. 3 din OUG)

autovehicule cu regim prioritar pe banda de urgenta

264 Comentarii Lasă un comentariu


Ticz Daniel
Ticz Daniel 30.09.2022 15:11
Dacă ma aflu pe un drum comunal cu o singura banda fără marcaj pe mijloc, eu circul cu viteza regulamentara observ ca vine din fata o mașină și reduc viteza și trag cat mai pe dreapta și din sens opus vine o mașină cu remorca și trage mult dreapta, acroseaza un capăt de beton(capăt de pod) care e în afara carosabilului și remorca pur și simplu ricoseaza pe masina mea. De ce e culpa comuna? Când eu ma aflam la mai bine de 3 metri de capătul de pod și el a venit cu viteza nu a respectat viteza și distanta și mi-a aruncat remorca în față.

Remus
Remus 03.09.2022 17:15
Dacă sunt pe un drum cu o singura banda și circulația este in ambele sensuri fără mașini parcate ,nefiind un indicator care sa specifice prioritatea ,cine are prioritate ?
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 06.09.2022 10:43

Regulament - Articolul 127



(1) Pe drumurile publice înguste și/sau cu declivitate, unde trecerea vehiculelor care circulă din sensuri opuse, unele pe lângă altele, este imposibilă sau periculoasă, se procedează după cum urmează:

a) la întâlnirea unui ansamblu de vehicule cu un vehicul conducătorul acestuia din urma trebuie să manevreze cu spatele;

b) la întâlnirea unui vehicul greu cu un vehicul ușor, conducătorul acestuia din urma trebuie să manevreze cu spatele;

c) la întâlnirea unui vehicul care efectuează transport public de persoane cu un vehicul de transport mărfuri conducătorul acestuia din urma trebuie să manevreze cu spatele.

(2) În cazul vehiculelor de aceeași categorie, obligația de a efectua o manevră de mers înapoi revine conducătorului care urca, cu excepția cazului când este mai ușor și există condiții pentru conducătorul care coboară să execute această manevră, mai ales atunci când se află aproape de un refugiu.




Maria ionela
Maria ionela 04.08.2022 09:33
Salut
De ce nu pot tine minte și pot intelge
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 04.08.2022 14:57

Urmeaza toti cei 4 pasi de invatare, cel mai important este pasul 3 (Mediu de invatare DRPCIV) unde intrebarile sunt explicate audio - video iar la sala sa te duci atunci cand faci toate cele 45 de chestionare cu 25-26 de puncte.



Repeta mediul de invatare pana gresesti cat mai putine intrebari (sub 50 greseli) iar la sala sa te duci cand ai facut chestionarele cu 25-26 de puncte.



Vezi explicatiile video asa retii mai usor



Cristina Maruntel
Cristina Maruntel 02.08.2022 04:48
Bina ziua an si eu astazi sala am invatat tot de pe scoala rutiera. Doamne ajuta sa fie bine.

Marian Dumitru
Marian Dumitru 17.06.2022 15:57
Salut .în cât timp se pot învață cei 4 pași?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 18.06.2022 06:37

Depinde doar de tine, de capacitatea ta de a memora si de timpul acordat invatatului.



Repeta mediul de invatare pana gresesti cat mai putine intrebari (sub 50 greseli) iar la sala sa te duci cand ai facut chestionarele cu 25-26 de puncte.



Vezi explicatiile video asa retii mai usor.



Ioan Ivan
Ioan Ivan 18.05.2022 12:42
trebuie sa retin totul ?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 18.05.2022 16:19

Urmeaza toti cei 4 pasi de invatare, cel mai important este pasul 3 (Mediu de invatare DRPCIV) unde intrebarile sunt explicate audio - video iar la sala sa te duci atunci cand faci toate cele 45 de chestionare cu 25-26 de puncte.



Repeta mediul de invatare pana gresesti cat mai putine intrebari (sub 50 greseli) iar la sala sa te duci cand ai facut chestionarele cu 25-26 de puncte.



Vezi explicatiile video asa retii mai usor


Ioan Ivan
Ioan Ivan 19.05.2022 10:24
Ar trebui sa notez in caiet explicatiile video sau ceva de genul ? pentru a retine mai pe delunga durata sau asa
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 19.05.2022 16:15

Vezi explicatiile video de mai multe ori daca este nevoie.


Ioan Ivan
Ioan Ivan 19.05.2022 17:07
am inteles, multumesc!

Robert Danciu
Robert Danciu 24.04.2022 13:54
La 3:04 nu s-au încadrat greșit și desenul fiind greșit ? Eu știam că vehiculele mai lente circulă pe prima bandă, iar cele mai „rapide” pe banda 2.
Însă în videoclip, semnul de „50”, adică lent, e pus pe partea stângă, practic camionul trebuia să se ducă unde scrie „50”, nu ?
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 26.04.2022 13:29

Acel marcaj „50” de pe banda 2 se referă la viteza minimă obligatorie. Deci, vehiculele care nu circulă cu o viteză mai mare de 50 de km pe oră trebuie să circule pe banda 1.



David Rizea
David Rizea 14.04.2022 18:45
Video nu mai merge.
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 14.04.2022 19:28

Dacă problema persistă contactați-ne prin messenger pe pagina noastră de Facebook ca să vă putem ajuta - Click aici!



Feraru Ana-Maria
Feraru Ana-Maria 30.03.2022 11:42
Bună ziua! Nu am primit mailul de activare a contului . Ce fac ?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 30.03.2022 17:12

Contactați-ne prin messenger pe pagina noastră de Facebook ca să vă putem ajuta - Click aici!



Popa Codruța
Popa Codruța 03.02.2022 18:53
Bună seara. De ce nu pot vedea mai mult? Sunt doar câte 4,8 minute din fiecare video. Am cont. Mulțumesc frumos.
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 05.02.2022 07:14

Incearca direct de pe browser-ul de internet, cum ar fi Google Chrome, accesând direct www.scoalarutiera.ro.



Anunta-ne daca nici asa nu merge,



Gabriela Calianu
Gabriela Calianu 16.01.2022 18:58
Cu cate intrebari trebuie sa fiu pregatita pentru examen auto
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 17.01.2022 17:02

La examen iti genereaza aleatoriu un chestionar din baza de date care cuprinde cele 1183 de intrebari de la mediul de invatare.



Recomandam ca sa se faca toti cei 4 pasi de invatare, cel mai important este pasul 3 (Mediu de invatare DRPCIV) unde intrebarile sunt explicate audio - video iar la sala sa te duci atunci cand faci toate cele 45 de chestionare cu 25-26 de puncte.



In plus in mediul de invatare mai sunt intrebari pe care nu le gasesti in chestionare.



nur saadet
nur saadet 24.11.2021 12:36
Buna ziua, sunt străina și am vrut să întreb dacă există o opțiune de a susține examenul în engleză?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 24.11.2021 16:11

Cei care doresc testarea intr-o alta limba decat romana vor mentiona acest lucru in cererea de examinare, care este anexata la dosar fiecarui candidat.



Maria Chira
Maria Chira 02.11.2021 11:21
Bună ziua! Atunci când se produce un accident, precum cel din ultima situație din videoclip, automobilele nu pot depăși autobuzul pe banda de urgență? Ori trebuie să rămână acolo până la sosirea poliției?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 02.11.2021 15:54

Vezi aici



Ghita Stefania
Ghita Stefania 02.11.2021 06:46
O persoana cu hipoacuzie(nu surdomut)poate da de permis?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 02.11.2021 15:55

Doar un medic te poate declara apt.



Paul Julian
Paul Julian 31.10.2021 18:10
Viteza videourilor este foarte foarte lenta, am vrea sa o putem modifica cum e la youtube!
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 17.11.2021 07:46

Nu avem aceasta opțiune da mărire a vitezei de redare. Însă o sa facem ceva in acest sens pe viitor.


Lasă un comentariu

CUPRINS
Capitolul 1 - partea 1 - Drumul public Capitolul 1 - partea 2 - Sensul și banda de circulație Capitolul 2 - partea 1 - Deplasarea vehiculelor pe drumul public Capitolul 2 - partea 2 - Circulația în intersecții Capitolul 3 - partea 1 - Semnalizarea rutieră și ordinea de prioritate Capitolul 3 - partea 2 - Semnalele polițistului rutier Capitolul 3 - partea 3 - Semnalele speciale de avertizare Capitolul 3 - partea 4 - Semnalizarea temporară Capitolul 3 - partea 5 - Semnalele luminoase sau sonore Capitolul 3 - partea 6 - Indicatoare rutiere Capitolul 3 - partea 7 - Marcaje rutiere Capitolul 4 - partea 1 - Drumul cu sens unic Capitolul 4 - partea 2 - Intersecția cu sens giratoriu Capitolul 4 - partea 3 - Autostrada Capitolul 4 - partea 4 - Zona rezidenţială şi pietonală Capitolul 5 - partea 1 - Prioritatea și acordarea priorității Capitolul 5 - partea 2 - Prioritatea de trecere - acordată prin indicatoare Capitolul 5 - partea 3 - Prioritatea de trecere - acordata prin lege Capitolul 5 - partea 4 - acordarea priorității Capitolul 5 - partea 5 - alte cazuri de acordare de prioritate Capitolul 6 - partea 1 - manevre - depășirea Capitolul 6 - partea 2 - manevre - oprirea și staționarea Capitolul 6 - partea 3 - manevre - oprirea interzisă Capitolul 6 - partea 4 - manevre - staționarea interzisă și parcarea Capitolul 6 - partea 5 - manevre - întoarcerea Capitolul 6 - partea 6 - manevre - mersul înapoi Capitolul 7 - partea 1 - locuri și situații speciale - trecerea la nivel cu calea ferată Capitolul 7 - partea 2 - trecerea la nivel cu calea ferată fără bariere Capitolul 7 - partea 3 - trecerea la nivel cu calea ferată cu bariere Capitolul 7 - partea 4 - trecerea pentru pietoni Capitolul 7 - partea 5 - drumul în curbă Capitolul 7 - partea 6 - drumul în rampă și în pantă Capitolul 8 - partea 1 - Permisul de conducere Capitolul 8 - partea 2 - Condiții obținere permis și echivalări Capitolul 8 - partea 3 - Viteza de deplasare Capitolul 8 - partea 4 - Starea tehnică a vehiculelor Capitolul 8 - partea 5 - Sistemul de iluminare și semnalizare luminoasă Capitolul 9 - partea 1 - Obligațiile conducătorilor auto la plecarea la traseu Capitolul 9 - partea 2 - Obligațiile și interdicțiile conducătorilor de vehicule în timpul deplasării Capitolul 9 - partea 3 - Obligațiile conducătorilor auto la transportul copiilor Capitolul 9 - partea 4 - Obligațiile conducătorilor auto în caz de accident Capitolul 9 - partea 5 - Obligațiile conducătorilor auto în caz de defecțiune tehnică Capitolul 9 - partea 6 - Obligațiile conducătorilor auto cu vechime mai mică de un an Capitolul 9 - partea 7 - Obligațiile conducătorilor auto de transport public de persoane Capitolul 9 - partea 8 - Obligațiile conducătorilor auto de transport de mărfuri Capitolul 9 - partea 9 - Obligațiile prorietarilor sau deținătorilor de vehicule Capitolul 9 - partea 10 - Obligațiile conducătorilor auto la remorcarea vehiculelor Capitolul 9 - partea 11 - Obligațiile conducătorilor de mopede, biciclete și trotinete electrice Capitolul 9 - partea 12 - Obligații și interziceri pietoni Capitolul 10 - partea 1 - Contravenții și infracțiuni Capitolul 10 - partea 2 - Infracțiuni - Conducerea unui vehicul neînmatriculat Capitolul 10 - partea 3 - Infracțiuni - Conducerea unui vehicul fără permis de conducere Capitolul 10 - partea 4 - Infracțiuni - Conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe Capitolul 10 - partea 5 - Infracțiuni - Părăsirea locului accidentului ori modificarea sau ştergerea urmelor acestuia Capitolul 10 - partea 6 - Infracțiuni - diverse Capitolul 10 - partea 7 - Contravenții - introducere Capitolul 10 - partea 8 - Contravenții - clasa 1 Capitolul 10 - partea 9 - Contravenții - clasa 2 Capitolul 10 - partea 10 - Contravenții - clasa 3 Capitolul 10 - partea 11 - Contravenții - clasa 4 Capitolul 10 - partea 12 - Contravenții - clasa 5 (doar pentru persoane juridice) Capitolul 10 - partea 13 - Alte sancțiuni (punctele de penalizare, interdicția de a conduce pe teritoriul României și reținerea / retragerea / suspendarea / anularea permisului de conducere) Capitolul 10 - partea 14 - Reținerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare Capitolul 10 - partea 15 - Confiscarea, imobilizarea și radierea din oficiu Capitolul 10 - partea 16 - Consumul de alcool și procedura de recoltare probe

© 2022 All rights reserved.

Îți recomandăm să îți creezi un cont! Este gratuit!

De ce sa îți creezi cont? Vei beneficia de toate funcțiile acestui site, cum ar fi:

Pentru a crea un cont nou pe baza unei adrese de email ↓

Pentru a te autentifica cu Facebook ↓

Autentifică-te cu Facebook

Ai deja cont creat? Autentifică-te aici! ↓