Curs de legislație rutieră explicat Audio-VIDEO 3D

Ai parcurs 0.0% din Curs de legislație rutieră explicat Audio-VIDEO 3D

Capitolul 1 - partea 2 - Sensul și banda de circulație

Capitolul 1 - partea 2 - Sensul și banda de circulație


Articole de referință din legislația în vigoare

OUG = ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 195 din 12 decembrie 2002 (Codul rutier)
Regulament = REGULAMENT de aplicare a  OUG 195/2002 (Regulamentul codului rutier)

OUG - Articolul 6

7. banda de circulaţie - subdiviziunea longitudinală a părţii carosabile, materializată prin marcaje rutiere sau alte mijloace, dacă are o lăţime corespunzătoare pentru circulaţia într-un sens a unui şir de vehicule, altele decât vehiculele care se deplasează pe două roţi;

8. banda de urgenţă - subdiviziunea longitudinală suplimentară, situată la extremitatea din partea dreapta a autostrăzii, în sensul de circulaţie, destinată exclusiv staţionării autovehiculelor în cazuri justificate, precum şi circulaţiei autovehiculelor cu regim prioritar care se deplasează la intervenţii sau în misiuni cu caracter de urgenţă;

9. banda reversibilă - banda de circulaţie, marcată şi semnalizată, situată lângă axa drumului, destinată circulaţiei autovehiculelor într-un sens sau în altul, în funcţie de intensitatea traficului;

OUG - Articolul 41

(2) Numerotarea benzilor de circulaţie pe fiecare sens se efectuează în ordine crescătoare de la marginea din partea dreapta a drumului către axa acestuia. În cazul autostrăzilor, banda de urgenţă nu intră în numerotarea benzilor de circulaţie.

OUG - Articolul 43

(1) Dacă un drum este prevăzut cu o bandă destinată vehiculelor lente sau transportului public de persoane, semnalizată ca atare, acestea vor circula numai pe banda respectiva.

OUG - Articolul 74

(3) Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar.

Regulament - Articolul 56

(1) Când deasupra benzilor de circulaţie sunt instalate dispozitive care emit semnale roşii şi verzi, acestea sunt destinate semnalizării benzilor cu circulaţie reversibilă. Semnalul rosu, având forma a două bare încrucişate, interzice accesul vehiculelor pe banda deasupra căreia se găseşte, iar semnalul verde, de forma unei săgeţi cu vârful în jos, permite intrarea vehiculelor şi circulaţia pe acea bandă.

(2) Semnalul luminos intermediar care are forma unei sau unor săgeţi de culoare galbenă ori albă cu vârful orientat către dreapta sau stânga jos anunţă schimbarea semnalului verde, în cazul benzilor cu circulaţie reversibilă, ori faptul că banda deasupra căreia se află este pe punctul de a fi închisă circulaţiei conducătorilor cărora li se adresează, aceştia fiind obligaţi să se deplaseze pe banda sau benzile indicate de săgeţi.

Regulament - Articolul 104

Vehiculele care efectuează transport public de persoane se conduc pe banda rezervată acestora, dacă o astfel de bandă există şi este semnalizată ca atare. Pe aceeaşi bandă pot circula şi autovehiculele cu regim de circulaţie prioritară când se deplasează în acţiuni de intervenţii sau în misiuni care au caracter de urgenţă.



Dacă nu puteți/doriți să vizionați varianta AUDIO-VIDEO a cursului, puteți citi varianta text ilustrată cu imagini.

Varianta text Capitolul 1 - partea 2 - Sensul și banda de circulație

Codul Rutier - Sensul și banda de circulație

SENSUL DE CIRCULAȚIE

Sensul de circulație: este partea drumului public pe care toate vehiculele circulă în aceeași direcție. Drumul public are două sensuri de circulație, separate între ele de axa drumului, care poate fi o linie imaginară sau poate fi materializată printr-un marcaj longitudinal discontinuu sau continuu, simplu sau dublu.

sensul de circulatie

Axa drumului public nu trebuie să fie confundată cu axa de simetrie a drumului (mijlocul drumului). În majoritatea cazurilor acestea coincid, dar sunt cazuri când sensurile de circulație sunt inegale.

În acest exemplu avem un drum public cu sensuri de circulație egale, situație în care axa drumului este pe jumătatea drumului și coincide cu axa de simetrie a drumului.

drum public cu sensuri de circulație egale

În acest exemplu avem un drum public cu sensuri de circulație inegale, situație în care axa drumului nu mai este pe jumătatea drumului și nu mai coincide cu axa de simetrie a drumului.

drum public cu sensuri de circulație inegale

BANDA DE CIRCULAȚIE

Banda de circulație: subdiviziunea longitudinală a părţii carosabile, materializată prin marcaje rutiere, dacă are o lăţime corespunzătoare pentru circulaţia într-un sens a unui şir de vehicule, altele decât vehiculele care se deplasează pe două roţi (art. 6 pct. 7 din OUG).

banda de circulatie

Când  benzile sunt materializate, drumul public are atâtea benzi câte s-au marcat (una, 2, 3 sau mai multe).

drum public cu mai multe benzi de circulatie pe sens

Când benzile nu sunt materializate, acestea se numesc rânduri (bandă=rând) și oricât de lat ar fi drumul public, el poate avea maxim două rânduri pe sens.

drum public cu benzi nemarcate, acestea se numesc randuri
drumul public poate avea maxim doua randuri pe sens

Numerotarea benzilor de circulaţie pe fiecare sens se efectuează în ordine crescătoare de la marginea din partea dreaptă a drumului către axa acestuia. În cazul autostrăzilor, banda de urgenţă nu intră în numerotarea benzilor de circulaţie (art. 41 alin. 2 din OUG).

numerotarea benzilor de circulatie

numerotare bezi pe autostrada


BENZI DE CIRCULAȚIE CU DESTINAȚIE SPECIALĂ

Banda suplimentară pentru vehicule lente: se materializează prin marcaj longitudinal, de obicei la drumurile în rampă, pentru fluidizarea circulației, și ajută vehicule care se pot deplasa cu viteză superioară, să nu fie stânjenite în deplasare de catre vehiculele cu viteză de deplasare lentă.

banda pentru vehicule lente

La începutul sectorului de drum se montează indicatorul “Bandă destinată circulației vehiculelor lente”.

semnalizare banda vehicule lente

Dacă un drum este prevăzut cu o bandă destinată vehiculelor lente, semnalizată ca atare, acestea vor circula numai pe banda respectivă. (art. 43 alin. 1 din OUG)

Bandă rezervată mijloacelor de transport în comun: se materializează prin marcaj longitudinal din linii continue, pe drumurile cu mai multe benzi de circulație din interiorul localităților. Aceasta crează posibilitatea mijloacelor de transport în comun să se deplaseze și să intre în stații fără a fi stânjenite de circulatia celorlalte vehicule. Pe acest tip de benzi, celelalte vehicule nu au voie să circule, oprirea și staționarea fiind interzise.

Bandă rezervată mijloacelor de transport în comun

Dacă un drum este prevăzut cu o bandă destinată transportului public de persoane, semnalizată ca atare, vehiculele care efectuează transport public de persoane se conduc numai pe banda rezervată acestora. Pe aceeaşi bandă pot circula şi autovehiculele cu regim de circulaţie prioritară când se deplasează în acţiuni de intervenţii sau în misiuni care au caracter de urgenţă. (art. 104 din Regulament)

autovehiculele cu regim de circulaţie prioritară pe banda de transport în comun

Bandă de stocaj pentru virajul la stânga: se materializează în zona de preselectare a intersecțiilor, pentru crearea posibilității executării virajului la stânga, dând posibilitatea vehiculelor care vireaza la stânga, sa oprească și să acorde prioritate de trecere vehiculelor care vin din sens opus, fără să stânjenească deplasarea vehiculelor care merg pe direcția înainte.

Bandă de stocaj pentru virajul la stânga
Bandă pentru virajul la stânga

Bandă de decelerare: se materializează pentru crearea posibilității efectuării virajului la dreapta atunci când conducătorul de vehicul, fiind obligat prin lege să reducă viteza, ar stânjeni deplasarea celorlalte vehicule care circulă pe direcția înainte.

Bandă de decelerare

Bandă de accelerare: se materializează pentru crearea posibilității pătrunderii pe arterele intens circulate, care au mai multe benzi de circulație. Această bandă creează posibilitatea conducătorilor de vehicule care pătrund pe aceste artere să poată efectua schimbarea benzii de circulație fără a stânjeni vehiculele care se deplasează deja pe banda respectivă, prin ajungerea la o viteză superioară sau cel puțin egală cu viteza celor care circulă pe banda pe care vor să intre.

Bandă de accelerare


Bandă cu circulație reversibilă (art. 6 pct. 9 din OUG): este banda de circulație, marcată și semnalizată, situată lângă axa drumului, destinată circulației autovehiculelor într-un sens sau în altul, în funcție de intensitatea traficului.

Bandă cu circulație reversibilă

Pe aceste benzi sensul de circulație este semnalizat de dispozitive care emit semnale luminoase (art. 56 alin. 1 și 2 din Regulament):

- Semnalul roșu, având forma a două bare încrucisate, interzice accesul vehiculelor pe banda deasupra căreia se află instalat.

semnal rosu pe benzi reversibile

- Semnalul verde, de forma unei săgeți cu vârful în jos, permite intrarea vehiculelor și circulația pe acea bandă.

semnal verde pe benzi reversibile

- Semnalul care are forma unei sau unor săgeți de culoare galbenă sau albă cu vârful orientat către dreapta sau stânga, anunță schimbarea semnalului verde, ori faptul că banda este pe punctul de a fi închisă circulației.

semnal galben sau alb pe benzi reversibile

Banda de urgenta (art. 6 pct. 8 din OUG): se materializează numai pe autostrăzi, având marcaj longitudinal continuu, situată la extremitatea din partea dreaptă a autostrăzii. Această bandă se folosește doar în caz de urgență.

banda de urgenta

Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate ca de exemplu această situație în care autovehiculul este staționat justificat pe banda de urgență pentru efectuarea unei pene de cauciuc.

interziceri pe banda de urgenta

Excepție fac și autovehiculele cu regim de circulaţie prioritar, acestea putând să circule pe această bandă, atunci când se deplasează la intervenţii sau în misiuni cu caracter de urgenţă. (art. 74 alin. 3 din OUG)

autovehicule cu regim prioritar pe banda de urgenta

176 Comentarii Lasă un comentariu

Mihai Matrescu
Mihai Matrescu 21.10.2020 08:31
Bună ziua,
După admiterea probei teoretice trebuie ca cursantul să iasă pe traseu în vederea pregătirii probei practice apoi să susțină traseul? Iar ptr a ieși pe traseu ptr pregătirea teoretică este nevoie de programare?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 21.10.2020 15:57

Poti sa mai cumperi ore pentru pregatirea pentru traseu.



Ai nevoie de programare.


Marin Marius Niculae
Marin Marius Niculae 11.10.2020 17:52
Foarte mulțumit de platforma
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 12.10.2020 16:10

Recomandam ca sa se faca toti cei 4 pasi de invatare, cel mai important este pasul 3 (Mediu de invatare DRPCIV) unde intrebarile sunt explicate audio - video iar la sala sa te duci atunci cand faci toate cele 45 de chestionare cu 25-26 de puncte.

In acest fel inveti eficient si promovezi examenul teoretic



 


Anca Serpi
Anca Serpi 24.09.2020 11:51
multumesc! aceste videoclipuri ma ajuta enorm, altfel nu as intelege!
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 24.09.2020 15:55

Ne bucuram ca putem sa va ajutam.


Unu
Unu 15.09.2020 10:48
Domnilor profesori, în sensul giratoriu există benzi de circulație?
Întreb deoarece am văzut pe YT un domn polițist rutier care a postat un clip în care spune că în giratoriu nu sunt benzi de circulație, marcajele acelea, (deși sunt identice cu cele de pe drumurile cu mai multe benzi pe sens), sunt de ghidare și lasă să se înțeleagă că nu trebuie să dai prioritate când treci peste ele, cum dai la schimbarea benzii.
Ce părere aveți?
Eugenia Garba
Eugenia Garba 30.08.2020 17:22

La indicatorul ”banda suplimentara pentru lenta” cifra 50 arata viteza sectorului de drum? adica viteza maxima admisa pentru vehiculele, care ramîn să circule pe banda 2? (presupunînd ca pe banda 1 vor circula cu o viteza mai mica de 50)
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 31.08.2020 15:39

Explicatia aici


Ion
Ion 29.08.2020 11:50
Putui sa îmi recomandat și mie o carte pentru a învață pentru sala.
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 29.08.2020 16:47

Gasesti tot ce ai nevoie pe site.



Urmeaaza toti cei 4 pasi de invatare, cel mai important este pasul 3 (Mediu de invatare DRPCIV) unde intrebarile sunt explicate audio - video iar la sala sa te duci atunci cand faci toate cele 45 de chestionare cu 25-26 de puncte.


Niță aurica mihaela
Niță aurica mihaela 23.08.2020 20:58
Buna vreau si eu sa dau de permis dar am probleme la picioare se poate adică pot sa merg si mai merge cu 8 clase multumesc frumos
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 24.08.2020 15:11

Doar un medic te poate declara apt.



Poti sa faci scoala de soferi si fara sa ai un numar anume de clase, trebuie doar sa stii sa scrii si sa citesti.


Nita aurica mihaela
Nita aurica mihaela 26.08.2020 10:50
De unde pot loa fisa ca sunt aptă de conducere
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 26.08.2020 15:27

Fisa medicala auto necesara pentru obtinerea /preschimbarea permisului de conducere (autovehicul, motocicleta sau moped) presupune consultatii medicale pentru specialitatile reglementate prin lege (medicina interna, ortopedie, neurologie, psihiatrie, oftalmologie, ORL), fiind inchisa de catre medicul coordonator si stampila unitatii medicale, autorizata de catre Directia de Sanatate Publica si Politia Rutiera – Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor


Cristea Pauli
Cristea Pauli 08.07.2020 09:31
Buna ziua va rog sa-mi spuneti unde gasesc o scoala cu masina automată pentru o persoana cu amputatie picior stâng dar piciorul drept functionabil, nu cunosc, va rog mult as dori o scoala buna, sunt din Bucuresti,
Dv. nu faceti cursuri? Multumim pt. Cursul legislativ, foarte bun.
Ionel
Ionel 22.07.2020 09:54
În București este școală de șoferi TEO https://www.facebook.com/ScoaladesoferiTeo/ au mașini adaptate pentru mai multe tipuri de dizabilități . Mult succes !
Andrei Palii
Andrei Palii 07.07.2020 10:46
In legatura cu pandemia, oare s-a prelungit termenul de valabilitate al studiilor la scoala (cel de 1 an)?
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 07.07.2020 12:40

Ai șanse sa ti se prelungească dosarul, cere ajutorul scolii tale de șoferi sau instructorului tău.




Articolul 36^1



(1) Valabilitatea cursului de pregătire teoretică și practică prevăzută la art. 36 se prelungește cu echivalentul duratei stării de urgență, de asediu, de mobilizare, de alertă sau de război, care a avut ca efect suspendarea activității de examinare în vederea obținerii permisului de conducere.



(2) Atunci când valabilitatea cursului de pregătire teoretică și practică prevăzută la art. 36 expiră pe durata stării de urgență, de asediu, de mobilizare, de alertă sau de război, care a avut ca efect suspendarea activității de examinare în vederea obținerii permisului de conducere, la încetarea stării respective se acordă o nouă valabilitate cursului, echivalentă cu durata suspendării respectivei activități.




Doar cu atât va putem ajuta in acest caz. Mai multe ar trebui sa va spună cei de la școala de șoferi sau instructorul.


Salomeea Ion
Salomeea Ion 03.07.2020 07:56
Buna ziua,am inteles ca s-au inchis scolile de soferi?
Dacă da,cand se vor redeschide?
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 06.07.2020 13:32

Nu s-au închis școlile de șoferi, este vorba doar despre examinare si doar pentru București.



Doar pentru Bucuresti.




Prefectul municipiului București a emis ordinul potrivit căruia începând cu data de 02.07.2020 se suspendă temporar următoarele activități ale Serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor București:

– proba teoretică pentru obținerea permisului de conducere;

– proba practică pentru obținerea permisului de conducere;

– înregistrarea dosarelor candidaților pentru susținerea probei teoretice în vederea obținerii permisului de conducere, programarea pentru susținerea probei practice în vederea obținerii permisului de conducere.

Reluarea acestor activități se va aduce la cunoștință publică în termen util.



Andrei Rodica
Andrei Rodica 25.06.2020 17:42
Bună ziua pot da de permis dacă nu am zece clase? S-a dat legea?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 25.06.2020 18:00

Deocamdata se poata face scoala de soferi si fara sa ai un numar anume de clase, trebuie doar sa stii sa scrii si sa citesti.


Andrei Bîcan
Andrei Bîcan 14.06.2020 11:50
Bună ziua, nu pot sa ma uit la videoclipurile de la fiecare capitol, scrie "Video file not found", daca ma puteți ajuta cu problema, va mulțumesc!
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 02.07.2020 14:01

Contactati-ne prin messenger pe pagina noastra de Facebook ca sa va putem ajuta.


Mihai Amariutei
Mihai Amariutei 08.06.2020 15:06
Buna ziua am vazut o stire ca de la 1 iulie cei care nu au 10 clase nu mai pot da de permis este adevarat multumesc
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 09.06.2020 15:52

Este doar o propunere de lege, nimic aprobat.


Cernat Manuela
Cernat Manuela 30.04.2020 10:51
Buna ziua. Stie cineva daca pe 15 mai se deschid si scolile de soferi? Va multumesc.
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 30.04.2020 16:18

Detalii vor fi comunicate la încetarea stării de urgență prin intermediul serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, site-ul www.drpciv.ro, site-urile Instituției Prefectului și cu sprijinul mass-mediei centrale și locale.


Bogdan Voinea
Bogdan Voinea 06.03.2020 11:02
Buna ziua.
Am 2 nelamuriri in ce priveste dimensiunile unui marcaj rutier: 1. Care dimensiunea minima a unei benzi de circulatie, pentru marcaje in oras, pe bulevarde si nu numai?
2. care este dimensiunea minima a unei benzi de circulatie pe unde circula transportul in comun mai ales ca avem si troleibuze?
Multumesc anticipat!
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 06.07.2020 13:40

Lasă un comentariu

CUPRINS
Capitolul 1 - partea 1 - Drumul public Capitolul 1 - partea 2 - Sensul și banda de circulație Capitolul 2 - partea 1 - Deplasarea vehiculelor pe drumul public Capitolul 2 - partea 2 - Circulația în intersecții Capitolul 3 - partea 1 - Semnalizarea rutieră și ordinea de prioritate Capitolul 3 - partea 2 - Semnalele polițistului rutier Capitolul 3 - partea 3 - Semnalele speciale de avertizare Capitolul 3 - partea 4 - Semnalizarea temporară Capitolul 3 - partea 5 - Semnalele luminoase sau sonore Capitolul 3 - partea 6 - Indicatoare rutiere Capitolul 3 - partea 7 - Marcaje rutiere Capitolul 4 - partea 1 - Drumul cu sens unic Capitolul 4 - partea 2 - Intersecția cu sens giratoriu Capitolul 4 - partea 3 - Autostrada Capitolul 4 - partea 4 - Zona rezidenţială şi pietonală Capitolul 5 - partea 1 - Prioritatea și acordarea priorității Capitolul 5 - partea 2 - Prioritatea de trecere - acordată prin indicatoare Capitolul 5 - partea 3 - Prioritatea de trecere - acordata prin lege Capitolul 5 - partea 4 - acordarea priorității Capitolul 5 - partea 5 - alte cazuri de acordare de prioritate Capitolul 6 - partea 1 - manevre - depășirea Capitolul 6 - partea 2 - manevre - oprirea și staționarea Capitolul 6 - partea 3 - manevre - oprirea interzisă Capitolul 6 - partea 4 - manevre - staționarea interzisă și parcarea Capitolul 6 - partea 5 - manevre - întoarcerea Capitolul 6 - partea 6 - manevre - mersul înapoi Capitolul 7 - partea 1 - locuri și situații speciale - trecerea la nivel cu calea ferată Capitolul 7 - partea 2 - trecerea la nivel cu calea ferată fără bariere Capitolul 7 - partea 3 - trecerea la nivel cu calea ferată cu bariere Capitolul 7 - partea 4 - trecerea pentru pietoni Capitolul 7 - partea 5 - drumul în curbă Capitolul 7 - partea 6 - drumul în rampă și în pantă Capitolul 8 - partea 1 - Permisul de conducere Capitolul 8 - partea 2 - Condiții obținere permis și echivalări Capitolul 8 - partea 3 - Viteza de deplasare Capitolul 8 - partea 4 - Starea tehnică a vehiculelor Capitolul 8 - partea 5 - Sistemul de iluminare și semnalizare luminoasă Capitolul 9 - partea 1 - Obligațiile conducătorilor auto la plecarea la traseu Capitolul 9 - partea 2 - Obligațiile conducătorilor auto în timpul deplasării Capitolul 9 - partea 3 - Obligațiile conducătorilor auto la transportul copiilor Capitolul 9 - partea 4 - Obligațiile conducătorilor auto în caz de accident Capitolul 9 - partea 5 - Obligațiile conducătorilor auto în caz de defecțiune tehnică Capitolul 9 - partea 6 - Obligațiile conducătorilor auto cu vechime mai mică de un an Capitolul 9 - partea 7 - Obligațiile conducătorilor auto de transport public de persoane Capitolul 9 - partea 8 - Obligațiile conducătorilor auto de transport de mărfuri Capitolul 9 - partea 9 - Obligațiile prorietarilor sau deținătorilor de vehicule Capitolul 9 - partea 10 - Obligațiile conducătorilor auto la remorcarea vehiculelor Capitolul 9 - partea 11 - Obligațiile conducătorilor de mopede și biciclete Capitolul 9 - partea 12 - Obligații și interziceri pietoni Capitolul 10 - partea 1 - Contravenții și infracțiuni Capitolul 10 - partea 2 - Infracțiuni - Conducerea unui vehicul neînmatriculat Capitolul 10 - partea 3 - Infracțiuni - Conducerea unui vehicul fără permis de conducere Capitolul 10 - partea 4 - Infracțiuni - Conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe Capitolul 10 - partea 5 - Infracțiuni - Părăsirea locului accidentului ori modificarea sau ştergerea urmelor acestuia Capitolul 10 - partea 6 - Infracțiuni - diverse Capitolul 10 - partea 7 - Contravenții - introducere Capitolul 10 - partea 8 - Contravenții - clasa 1 Capitolul 10 - partea 9 - Contravenții - clasa 2 Capitolul 10 - partea 10 - Contravenții - clasa 3 Capitolul 10 - partea 11 - Contravenții - clasa 4 Capitolul 10 - partea 12 - Contravenții - clasa 5 Capitolul 10 - partea 13 - Alte sancțiuni Capitolul 10 - partea 14 - Reținerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare Capitolul 10 - partea 15 - Confiscarea, imobilizarea și radierea din oficiu Capitolul 10 - partea 16 - Consumul de alcool și procedura de recoltare probe

© 2020 All rights reserved.

Îți recomandăm să îți creezi un cont! Este gratuit!

De ce sa îți creezi cont? Vei beneficia de toate funcțiile acestui site, cum ar fi:

Pentru a crea un cont nou ↓

Pentru a crea un cont nou cu facebook ↓

Login cu Facebook

Dacă ai deja un cont, conectează-te aici ↓