Conduita preventivă

Ai parcurs 0.0% din Conduita preventivă

Capitolul IV - Siguranța conducătorilor auto, centura de siguranță, tetierele și airbag-ul

Capitolul IV - Siguranța conducătorilor auto, centura de siguranță, tetierele și airbag-ul

Centura, împreună cu tetierele și airbagurile, sunt menite ca, în cazul unei coliziuni frontale, laterale, din spate sau a unei răsturnări, să asigure o poziție fixă între scaune, a conducatorului auto și a ocupanților, astfel ca leziunile produse, în special la nivelul capului și coloanei vertebrale, să fie evitate.

Centura de siguranță

Purtatul centurii de siguranță este obligatorie, însă foarte mulți evită să o folosească din comoditate sau invocând motive de genul: “sunt un șofer bun, mie nu mi se poate întâmpla...”.

Statisticile arata ca, în urma unui accident grav, majoritatea victimelor care nu au avut centura de siguranță, nu au supraviețuit, iar celelalte nu au scăpat fără traumatisme care să le marcheze existența.

Cei mai expuși leziunilor grave sunt ocupanții banchetei din spate, ei neputând fi protejați de airbaguri, deoarece majoritatea autovehiculelor nu dispun de sistem airbag și pentru ocupanții banchetei din spate.

Există însă și situații când purtatul centurii de siguranță poate fi scutit:

  • persoanele care dețin un certificat medical în care să fie menţionată afecţiunea care contraindică purtarea centurii de siguranţă;
  • femeile care prezintă o stare vizibilă de graviditate;
  • examinatorul (aflat în timpul desfăşurării probelor practice ale examenului);
  • instructorul auto (atuci când se află în dreapta, având elevul la volan);
  • taximetristul (cât timp clientul se află în maşină).

Tetierele

Rolul principal al tetierelor este de a împiedica mișcările bruște ale capului, în cazul lovirii din spate a autovehiculului, prevenind astfel o posibilă fracturare a coloanei cervicale.

Airbag-ul (perna de aer)

Scopul principal al unui airbag este de a diminua efectelor unui impact, ajutând la scăderea inerției pe care o are corpul uman atunci când mașina se lovește.

Însă airbag-ul nu protejează pasagerul de diverse îndoituri ale caroseriei, ci folosește doar la atenuarea șocului pe care îl poate avea corpul.

12 Comentarii Lasă un comentariu

Gabriel Poclitar
Gabriel Poclitar 15.10.2019 12:53
Din ce motiv sunt examinatorii şi instructorii auto scutiţi de purtarea centurii de siguranţă?
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 20.10.2019 08:30

Ca sa poată reacționa in timp util in cazul in care elevul greșește si pune viața lor sa a altor participanți la trafic in pericol.


Stefania Mezei
Stefania Mezei 06.11.2018 15:14
Sunt de aceasi parere centura de siguranta se poarta de toata lumea chiar daca au ceva de facut cu mainile sau picioare centura nui impiedica.... Sau poate sunt nemuritori atunci da... hai sa fim seriosi ca doar tot oameni sunt si ei si tot in traficul public se afla. Asa ca toti avem nevoie de siguranta noastra... Dar na respectam legislatia ca doar de aia invatam... Regula e Regula
Constantin Ciobotaru
Constantin Ciobotaru 19.04.2018 15:26
cei mentionati sunt scututi de la purtarea centurii... nu le este interzis... asa ca e alegerea lor daca o poarta sau nu..
Constantin Ciobotaru
Constantin Ciobotaru 19.04.2018 15:27
scutiti*
Nica Laurentiu
Nica Laurentiu 09.11.2017 14:41
buna ziua
multumesc colaboratorilor care mi-au trimis un raspuns, dar ... nelamuririle raman si sunt legate de :
d-lui "99 Wildficus" : din cate stiu este interzis ca o alta persoana sa puna mana pe volan, chiar daca soferul este incepator (sau nici nu este sofer) si asta datorita faptului ca manevrarea cu mana stanga a volanului, de catre ocupantul locului dreapta fata este total nepotrivita niciunui moment, chiar si dificil, din trafic ... (nu va sfatuiesc, dar pe un drum nonpublic, pe camp, puteti incerca acest experiment ...), pe de o parte, iar pe de alta parte, instructorul are : toate cele 3 pedale - cu frana pe locul 1 si poate, de asemenea, sa actioneze frana de mana pt.evitarea unui pericol (problema este de ce sa se ajunga pana acolo ...?) si ... nu rezolva problema unei accidentari grave (soc frontal) in momentul in care, cu toate actiunile sale, instructorul nu poate evita ciocnirea ... cine il protejeaza impotriva socului frontal ... ?
d-lui Ale Marginean : centura de siguranta este construita, montata si "purtata" ca element de siguranta impotriva socurilor mecanice care se pot ivi in cazul unui accident rutier ... - pentru celelalte actiuni ... (teoretic) exista politie ... procuratura ... judecatorie ... penitenciare ...
Multumesc inca odata pt.rapsunsuri, dar raman la parerea mea : centura de siguranta este obligatorie pentru toti ocupantii locurilor intr-un autovehicul care este dotat cu acest accesoriu - indiferent de calitatea profesionala a acestora - in 97 % din cazuri (general vorbind) centura a salvat viata ... in celelalte 3 %-NU.
pentru acest procent zic ca nu este prea mult, nicio masura de siguranta.
sfatul meu : purtati centura de siguranta la orice deplasare cu autovehiculele pe drumurile publice !!! - va poate salva viata
o zi buna
ing.Nica Laurentiu
Constantin Burlacu
Constantin Burlacu 11.02.2018 13:09
Foarte important ! Multumesc!
iulian gogancea
iulian gogancea 12.10.2017 11:23
Un comentariu de luat în seamă (serios) !
Nica Laurentiu
Nica Laurentiu 22.09.2017 16:33
buna ziua
imi sunt neclare motivatiile pt.nepurtarea centurii de siguranta din partea :
1.examinatorului (in timpul probei practice)
2.instructorului auto (cand elevul se afla la volan)
3.soferului de taxi.
toti se afla in trafic si pot fi protagonistii unui eveniment rutier - accident.
ranirea sau decesul lor poate surveni, in oricare caz de mai sus, fara a tine cont de calitatea sau functia detinuta in momentul accidentului.
1.elevul (care inca nu poseda calitatea de cond.auto si nici nu are experienta minima in trafic) poate gresi fundamental, chiar aca examinatorul are dubla-comanda (din panica, din vina altui cond.auto, dintr-o calamitate naturala intempestiva si fortuita)
2.instructorul este supus ZILNIC (cu ocazia orelor de trase) riscului greselilor elevului; el are, deasemenea dubla-comanda, dar evenimentele neprevazute (indiferent cata clar-viziune si prevedere ar avea acesta) pot aparea
3.soferii de taxiuri (in afara faptului ca unii sunt chiar inconstienti in abordarea conducerii autoturismelor...)constituie ei insisi un pericol de accident (in mai mult de 80% din cazuri ... - cine nu este convins de asta, sa-si propuna ca, intr-un interval de cca.30 minute sa urmareasca orice masina-taxi, in comportamentul stradal, in trafic, in orice oras din tara asta si ... imi va da dreptate) sunt foarte expusi accidentelor fie si numai dintr-un motiv lesne de priceput : deciziile rapide si nepravazute ale cleintilor lor : fie de schimbare rapida a deciziei locului de destinatie, fie prin locul, modul si momentul in care se decid sa coboare din masina.(inteleg ca la taximetristi a existat o solicitare a acestei stari, motivata prin posibilitatea de a se salva daca sunt atacati de clienti, respectiv de a alerga dupa acestia, in cazul unor recalcitranti care refuza plata curselor ... - subtire ...
dupa parerea mea, nu exista nicio motivatie a exceptarii celor 3 categorii de persoane, de la obligatia purtarii centurii de siguranta, permanent, cand se afla in masina/masini.
parerea mea ....
ing.Nica Laurentiu
99 WildFicus
99 WildFicus 28.10.2017 21:10
Instructorul auto si examinatoril sunt scutiti de purtarea centurii de siguranta pentru a actiona rapid asupra volanului si evitarea unui pericol. Ei nu au volan pe partea lor, au doar pedalele. Cat despre taximetristi, nu sunt deloc informat..
Ale Marginean
Ale Marginean 08.11.2017 21:37
Taximetristii sunt scutiti de purtarea centurii de siguranta, deoarece au fost cazuri in care noaptea acestia au fost atacati si nu au putut riposta din cauza centurii.
Apostol Giani
Apostol Giani 21.08.2019 18:01
Nica Laurențiu, centura de siguranță nu trebuie purtată de aceste trei categorii profesionale pentru că:
1. Examinatorul în timpul probei practice coordonează activitatea uni aspirant la obținerea permisului de conducere. După 30 de ore de pregătire practică, candidatul nu are toate reflexele formate, există prezumția că ar putea să ia o decizie care să provoace o situație periculoasă atât pentru el cât și pentru examinator și ceilalți candidați prezenți în vehicul.
2. Instructorul are ce mai grea misiune. Dă o armă încărcată pe mâna unui solat neinstruit.

În ambele situații, atât examinatorul cât și instructorul au nevoie de o libertate completă de mișcare, pentru a puntea preveni orice situație periculoasă în care i-ar pune candidatul, respectiv elevul.

PS. La examen, dacă ți-a pus examinatorul mâna pe volan sau a călcat frâna, ai încasat 21 de puncte.

3. Transportul de persoane în regim de taximetrie este o activitate periculoasă pentru conducătorul auto, prin prisma calității clientului. Din motive de protecție personală, conducătorii auto care prestează servicii de transport persoane în regim de taxi sunt exceptați de obligația de a purta centura de siguranță atunci când au client.

Cu stimă,
Ing. Giani Apostol

Lasă un comentariu

© 2020 All rights reserved.

Îți recomandăm să îți creezi un cont! Este gratuit!

De ce sa îți creezi cont? Vei beneficia de toate funcțiile acestui site, cum ar fi:

Pentru a crea un cont nou ↓

Pentru a crea un cont nou cu facebook ↓

Login cu Facebook

Dacă ai deja un cont, conectează-te aici ↓