Curs de mecanică auto

Ai parcurs 0.0% din Curs de mecanică auto

Capitolul II - Motorul și componentele motorului

Capitolul II - Motorul și componentele motorului

Motorul

Reprezintă mașina de forță cu ajutorul căreia se transformă energia termică degajată prin arderea unui combustibil în energie mecanică. În majoritatea cazurilor, motoarele folosite la automobile sunt cele cu ardere internă cu piston.

Principalele performanțe ale motoarelor cu ardere internă sunt:

  • putere mare;
  • dimensiune și greutate redusă;
  • consum redus de carburant;
  • durabilitate și fiabilitate;
  • siguranță în exploatare.

După felul aprinderii amestecului carburant,  motoarele cu ardere internă se clasifică în:

  • motoare cu aprindere prin scânteie (MAS – aceste motoare folosesc drept combustibil benzina ce se aprinde datorită scânteii produse de bujie);
  • motoare cu aprindere prin compresie (MAC – aceste motoare folosesc drept combustibil motorina ce se aprinde prin compresie).

Componentele motorului

Componentele motorului sunt:

  • A. Mecanismul motor. Are rolul de a transforma mișcarea rectilinie – alternativă a pistonului într-o mișcare de rotație a arborelui cotit. Mecanismul motor mai este numit si mecanismul bielă-manivelă;
  • B. Sisteme și instalații auxiliare. Au rolul de a asigura funcționarea motorului.

A. Mecanismul motor

Se compune din:

  • organe fixe (blocul motor, chiulasa, baia de ulei, cilindrii);
  • organe mobile (arborele cotit, volant, biele, pistoane, segmenți, bolțuri).

Blocul motor (sau blocul cilindrilor)

Reprezintă elementul principal, în care sunt adunate laolaltă toate celelalte componente ale sistemului de propulsie (arbore cotit, bujii, pistoane, etc).

La partea superioră a blocului motor se montrează chiulasa, care închide etanș compartimentele de ardere, racire, ungere, etc.

În partea inferioară, blocul motor se închide cu baia de ulei. Blocul motor fiind prins de caroseria autovehiculului și totodată de carcasa cutiei de viteze.

Chiulasa

Este o componentă a sistemului de propulsie, împreună cu pistonul și cilindrul, formează spațiul închis în care evoluează fluidul motor.

În chiulasă se amplasează după caz, camera de ardere, canalele de distribuție a gazelor și orificiile pentru bujii sau injectoare.

Chiulasa reprezintă și locul de montare a unor piese din mecanismul de distribuție.

Baia de ulei

Este un element metalic cu rolul de captare și depozitare a uleiului de motor.

Baia de ulei este poziționată sub blocul motor, strangerea uleiului fiind asigurată de presiunea din sistem, generată de pompa de ulei, dar si gravitational.

Arborele cotit

Este numit si arborele motor și are rolul de a transforma, împreună cu biela, mișcarea de translație a grupului piston în mișcare de rotație.

Primește mișcarea de la piston prin bielă și o transformă în mișcare de rotație, pe care o transmite în exterior pentru antrenarea diferitelor subansambluri ale motorului și la transmisia automobilului pentru autodeplasare.

Arborele cotit are un numar de fusuri paliere egale cu numărul cilindrilor plus unul. Fusurile paliere sunt plasate pe aceeași axă geometrică, iar lațimea lor este diferită.

Cilindrii

Reprezintă spațiu de lucru în care se desfășoară ciclul motor, pistonul deplasându-se în interiorul lui în mișcare rectilinie-alternativă.

Cilindrii pot fi demontabili sau nedemontabili iar după modul de răcire pot fi umezi sau uscați, cei nedemontabilili sunt întodeauna umezi. Montarea cilindrilor în blocul motor se face prin presare.

Volantul

Este un disc de metal având roluri multiple:

  • reduce semnificativ solicitările cu caracter de șoc de la nivelul organelor motorului, reazemelor sale si transmisiei. Aceste solicitări cu șoc apar tocmai datorită variației vitezei unghiulare a arborelui cotit;
  • poartă un rol important în echilibrarea funcționării motorului;
  • pune la dispoziție suprafața de fricțiune pentru discul de ambreiaj.

Biela

Transformă mișcarea de rotație în mișcare liniară și/sau invers.

Biela face parte din mecanismul motor și are rolul de a prelua forța de apăsare a pistonului pe care o transmite arborelui cotit.

Pistonul

Este un corp metalic cilindric, având fața plană superioară ca suprafață de închidere a volumului din care face parte și fața plană inferioară folosită pentru asamblarea cu biela.

Mișcarea pistonului este rectilinie alternativă într-un cilindru și servește la închiderea unui spațiu de volum variabil umplut cu un fluid sub presiune.

Pistoanele sunt folosite pentru preluarea energiei rezultate din explozia combustibilului și transformarea acestuia în lucru mecanic.

183 Comentarii Lasă un comentariu

Alexandru Denis
Alexandru Denis 03.04.2021 22:46
CE TREBUIE SA invat pentru subcategoria B1? dau la 16 ani
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 04.04.2021 06:35

Urmeaaza toti cei 4 pasi de invatare, cel mai important este pasul 3 (Mediu de invatare DRPCIV) unde intrebarile sunt explicate audio - video iar la sala sa te duci atunci cand faci toate cele 45 de chestionare cu 25-26 de puncte.


Maria Paula Vrancianu
Maria Paula Vrancianu 28.03.2021 21:40
Cand va fi introdus și cursul de mecanica audio-video? Ar fi mult mai ușor de înțeles toate acestea, in special de noi femeile care suntem paralele cu capitolul mecanica . Mulțumesc!
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 29.03.2021 15:48

In curand.


flavius
flavius 28.03.2021 17:17
buna ziua ce trebuie sa invat mai mult ? eu maine dau pshio in cat timp ma programeaza la sala ?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 29.03.2021 15:49

Recomandam ca sa se faca toti cei 4 pasi de invatare, cel mai important este pasul 3 (Mediu de invatare DRPCIV) unde intrebarile sunt explicate audio - video iar la sala sa te duci atunci cand faci toate cele 45 de chestionare cu 25-26 de puncte.

In acest fel inveti eficient si promovezi examenul teoretic



 


Vlad(15ani)
Vlad(15ani) 15.03.2021 17:00
Remus Hanzi iti recomand sa înveți demontarea,montarea si piesele componente a fiecărei piese compuse sper ca tea ajutat
Ionut Marius
Ionut Marius 08.02.2021 11:26
Buna ziua, am o intrebare.. Unde pot vedea explicatiile 3D pentru cursul de mecanica ?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 08.02.2021 16:17

Cursul de mecanica nu este explicat 3D


Remus hanzi
Remus hanzi 29.01.2021 17:28
Bună ziua am dat sala pe 4 decembrie 2020 am picat cu 5
Ma reprogramat a două oară la sala ce sfaturi imi puteți da pentru a putea lua și ce trebe sa Învăț? Mulțumesc
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 30.01.2021 09:25

Recomandam ca sa se faca toti cei 4 pasi de invatare, cel mai important este pasul 3 (Mediu de invatare DRPCIV) unde intrebarile sunt explicate audio - video iar la sala sa te duci atunci cand faci toate cele 45 de chestionare cu 25-26 de puncte.

In acest fel inveti eficient si promovezi examenul teoretic



 


FELICIA Buroiu
FELICIA Buroiu 17.01.2021 18:56
Am luat sala in Ploiesti cu 25/26 invatand de pe acest site.
Totusi constat ca condusul e putin mai dificil mai ales ca lipsesc multe indicatoare,faci Stop si apoi mai mergi 1 metru ptr.a avea vizibilitate,multe masini parcate aiurea care impiedica vilibilitatea iar soferii sunt foarte agresivi in trafic plus ca nu semnalizeaza mereu,depasesc aiurea si in viteza..
Moraru violeta
Moraru violeta 26.12.2020 15:58
Daca fac doar cate 2 ore de condus pe saptamana cate ore de condus trebuie sa fac an total obligatoriu?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 27.12.2020 08:04

30 de ore


Adrian Ștefan
Adrian Ștefan 22.12.2020 12:57
Buna ziua am avut examen la cat C in 22 octombrie si nu am luat sala.M-am reprogamat online in data de 4 ianuarie anul viitor,mai trebuie sa mai platesc inca odata taxa de examen?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 22.12.2020 17:03

Nu mai platesti nimic.


Denisa Doru
Denisa Doru 21.12.2020 14:20
Cat timp dureaza orele de condus?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 21.12.2020 15:33

Sunt 15 sedinte a cate 2 ore.


Andrei Emilian Stoleriu
Andrei Emilian Stoleriu 09.10.2020 20:29
Pentru categoria C E ce este necesar sa stiu ??
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 10.10.2020 08:34

Pentru permis categoria CE trebuie să învățați și de la categoria C dar și de la categoria E. Urmați pașii 1 și 2 (sunt aceiași pentru toate categoriile). După aceea, la pașii 3 și 4 selectați prima dată categoria C și după ce ați terminat, selectați și categoria E.


Anonim vechi
Anonim vechi 30.09.2020 16:32
Daca pic examenul practic traseu trebe sa fac obigatoriu inca 5 ore de conducere ? Sa pot sa din nou examenu
Ionut Claudiu
Ionut Claudiu 04.10.2020 15:25
Da, 6 ore
Apostol Giani
Apostol Giani 24.11.2020 19:07
Trei ședinte de condus, adică 6 ore. Ora standard înseamnă 50 minute cu 10 minute pauză.
Anonim vechi
Anonim vechi 30.09.2020 15:52
Blocul Motor sau blocul cilindrilor si cilindrii. La organele fixe ale motorului
Petronela Grig
Petronela Grig 25.09.2020 10:48
Pt salã trebuie de retinut fiecare piesa mecanica in parte si definitia ei?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 25.09.2020 15:55

Citit si inteles logic.



Intrebarile din mecanica pe care le poti avea la examenul oficial le gasesti in mediul de invatare.


Răducan Marian Constantin
Răducan Marian Constantin 17.09.2020 06:05
Bună ziua, dacă am 17 ani se mai poate face înscrierea la școală cu 3 luni inainte de a împlini 18 ani?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 17.09.2020 14:51

Poti sa faci scoala de soferi cu 3 luni inainte sa implinesti 18 ani.



Examenul il dai doar dupa ce implinesti 18 ani.


Lasă un comentariu

© 2021 All rights reserved.

Îți recomandăm să îți creezi un cont! Este gratuit!

De ce sa îți creezi cont? Vei beneficia de toate funcțiile acestui site, cum ar fi:

Pentru a crea un cont nou ↓

Pentru a crea un cont nou cu facebook ↓

Login cu Facebook

Dacă ai deja un cont, conectează-te aici ↓