Curs de mecanică auto

Ai parcurs 0.0% din Curs de mecanică auto

Capitolul II - Motorul și componentele motorului

Capitolul II - Motorul și componentele motorului

Motorul

Reprezintă mașina de forță cu ajutorul căreia se transformă energia termică degajată prin arderea unui combustibil în energie mecanică. În majoritatea cazurilor, motoarele folosite la automobile sunt cele cu ardere internă cu piston.

Principalele performanțe ale motoarelor cu ardere internă sunt:

  • putere mare;
  • dimensiune și greutate redusă;
  • consum redus de carburant;
  • durabilitate și fiabilitate;
  • siguranță în exploatare.

După felul aprinderii amestecului carburant,  motoarele cu ardere internă se clasifică în:

  • motoare cu aprindere prin scânteie (MAS – aceste motoare folosesc drept combustibil benzina ce se aprinde datorită scânteii produse de bujie);
  • motoare cu aprindere prin compresie (MAC – aceste motoare folosesc drept combustibil motorina ce se aprinde prin compresie).

Componentele motorului

Componentele motorului sunt:

  • A. Mecanismul motor. Are rolul de a transforma mișcarea rectilinie – alternativă a pistonului într-o mișcare de rotație a arborelui cotit. Mecanismul motor mai este numit si mecanismul bielă-manivelă;
  • B. Sisteme și instalații auxiliare. Au rolul de a asigura funcționarea motorului.

A. Mecanismul motor

Se compune din:

  • organe fixe (blocul motor, chiulasa, baia de ulei, cilindrii);
  • organe mobile (arborele cotit, volant, biele, pistoane, segmenți, bolțuri).

Blocul motor (sau blocul cilindrilor)

Reprezintă elementul principal, în care sunt adunate laolaltă toate celelalte componente ale sistemului de propulsie (arbore cotit, bujii, pistoane, etc).

La partea superioră a blocului motor se montrează chiulasa, care închide etanș compartimentele de ardere, racire, ungere, etc.

În partea inferioară, blocul motor se închide cu baia de ulei. Blocul motor fiind prins de caroseria autovehiculului și totodată de carcasa cutiei de viteze.

Chiulasa

Este o componentă a sistemului de propulsie, împreună cu pistonul și cilindrul, formează spațiul închis în care evoluează fluidul motor.

În chiulasă se amplasează după caz, camera de ardere, canalele de distribuție a gazelor și orificiile pentru bujii sau injectoare.

Chiulasa reprezintă și locul de montare a unor piese din mecanismul de distribuție.

Baia de ulei

Este un element metalic cu rolul de captare și depozitare a uleiului de motor.

Baia de ulei este poziționată sub blocul motor, strangerea uleiului fiind asigurată de presiunea din sistem, generată de pompa de ulei, dar si gravitational.

Arborele cotit

Este numit si arborele motor și are rolul de a transforma, împreună cu biela, mișcarea de translație a grupului piston în mișcare de rotație.

Primește mișcarea de la piston prin bielă și o transformă în mișcare de rotație, pe care o transmite în exterior pentru antrenarea diferitelor subansambluri ale motorului și la transmisia automobilului pentru autodeplasare.

Arborele cotit are un numar de fusuri paliere egale cu numărul cilindrilor plus unul. Fusurile paliere sunt plasate pe aceeași axă geometrică, iar lațimea lor este diferită.

Cilindrii

Reprezintă spațiu de lucru în care se desfășoară ciclul motor, pistonul deplasându-se în interiorul lui în mișcare rectilinie-alternativă.

Cilindrii pot fi demontabili sau nedemontabili iar după modul de răcire pot fi umezi sau uscați, cei nedemontabilili sunt întodeauna umezi. Montarea cilindrilor în blocul motor se face prin presare.

Volantul

Este un disc de metal având roluri multiple:

  • reduce semnificativ solicitările cu caracter de șoc de la nivelul organelor motorului, reazemelor sale si transmisiei. Aceste solicitări cu șoc apar tocmai datorită variației vitezei unghiulare a arborelui cotit;
  • poartă un rol important în echilibrarea funcționării motorului;
  • pune la dispoziție suprafața de fricțiune pentru discul de ambreiaj.

Biela

Transformă mișcarea de rotație în mișcare liniară și/sau invers.

Biela face parte din mecanismul motor și are rolul de a prelua forța de apăsare a pistonului pe care o transmite arborelui cotit.

Pistonul

Este un corp metalic cilindric, având fața plană superioară ca suprafață de închidere a volumului din care face parte și fața plană inferioară folosită pentru asamblarea cu biela.

Mișcarea pistonului este rectilinie alternativă într-un cilindru și servește la închiderea unui spațiu de volum variabil umplut cu un fluid sub presiune.

Pistoanele sunt folosite pentru preluarea energiei rezultate din explozia combustibilului și transformarea acestuia în lucru mecanic.

152 Comentarii Lasă un comentariu

Fineas Rotaru
Fineas Rotaru 29.06.2020 16:49
Buna ziua, pentru categoria B si B1 este nevoie sa parcurg toti pasii? Intreb pentruca am vazut la restul categoriilor sunt la fel precum la B si B1.
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 01.07.2020 11:28

Da, este nevoie sa ii parcurgi pe toți. Doar ca, după ce iei o categorie si vrei sa dai si de alta categorie, poți sa sari peste pașii 1 si 2 pentru ca sunt aceiași pentru toate categoriile.


CristiBors
CristiBors 22.06.2020 20:33
Vreau sa dau de categoria A1 ce as avea de invatat pt sală
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 23.06.2020 14:49

Legislatia si indicatorele, adica pasul 1 si 2 sunt aceiasi pentru toate categoriile. La pasul 3 si 4 iti alegi categoria pentru care dai de permis. Spor la invatat!


Vladuta Georgiana
Vladuta Georgiana 02.06.2020 21:59
De ce nu mai la noi in Romania se da doua randuri de examene cu ar fi esirea din scoala si sala si la traseu te programeaza cand isi aduce aminte ei de ce nu se face ca in alte tarii un singur ecxamen iar traseul il dai cu instructorul
Popa Gratian Andrei
Popa Gratian Andrei 13.06.2020 08:43
In ce tari "se face" un singur examen?
Marius Dumitru
Marius Dumitru 26.05.2020 16:13
Buna ziua, am. Permis de 4 ani cat B.
Vreau sa dau de C+E , cat timp durează scoala de șoferi pentru ambele categori
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 30.05.2020 12:29

Intre 1 si 3 luni fiecare.


Renata Aleksandra
Renata Aleksandra 25.05.2020 19:05
Trebuie sa invat toate chestiile astea sau doar sa le citesc???
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 26.05.2020 15:10

Citit si inteles logic.


claudiubrete@gmail.com
claudiubrete@gmail.com 18.06.2020 12:57
E ca si cum ai zice in viata trebuie doar sa mananc sau sa invat sa fac de mancare
Daca sti ce zic
Oanța Ana-Maria
Oanța Ana-Maria 27.03.2020 08:29
Buna ziua. Daca as invata direct din chestionare despre mecanica ar putea reprezenta o problema in viitor? Nu reusesc sa inteleg tipul acesta de informatie si mi s-ar parea o varianta buna sa fac si asta .. Cum credeti?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 27.03.2020 17:48

Recomandm sa se invete din mediul de invatare.


Dragan Vasile
Dragan Vasile 08.02.2020 19:41
Ar putea sa pice la examen pentr-u Categoria C+E unul dintre chestionarele dumneavoastra ,,pe data de 17 ..02 ..2020 ? Eu acele chestionare le rezolv apsolut toate 26 din 26 tot mediul de anvatare ,am cumparat cartea Editia Radulescu ,,am rasfoito si tot am studiato ,nu stiu ce sa zic ,poate reusec . Multumesc frumos .
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 09.02.2020 13:07

Pentru permis categoria CE trebuie să învățați și de la categoria C dar și de la categoria E. Urmați pașii 1 și 2 (sunt aceiași pentru toate categoriile). După aceea, la pașii 3 și 4 selectați prima dată categoria C și după ce ați terminat, selectați și categoria E.


Petrescu Mihai
Petrescu Mihai 06.02.2020 14:44
Fac școala auto C+E și instructorul auto m-a îndemnat să intru pe acest SITE, ptr că este tot ceea ce se dă la examen și dacă învăț ce scrie aici o să iau negreșit examenul auto.
Dar citind comentariile unora, cum își exprimă ideiile și cum își scriu "chineza", mi-e frică ce fel de șoferi vor fi pe străzile patriei
Gabeiela Mihaela
Gabeiela Mihaela 02.02.2020 19:07
Foarte bun saitul sunt mândră de ceea ,Ce se explică pe acest sait. As vrea sa plătesc scoala peste două luni si sa incep cursurile ..In iulie se da acea lege cu 12 clase?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 03.02.2020 17:19

Asteptam sa se comunice o data oficiala de la care intra noile modificari, pana atunci ramane asa cum era si pana acum, fara sa fie obligatorii un numar de clase terminate.


apetrei felix
apetrei felix 11.01.2020 12:35
buna ziua unde pot gasi cunostinte de mecanica dacia 1310 d conform oug 195 /2002 privind circulatiape drumurile publice? multumesc
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 18.01.2020 11:23

Oug 195/2002 nu prevede nimic in legătură cu mecanica, prevede doar legislație rutiera.


Sżýląģhyi Fłóřïň
Sżýląģhyi Fłóřïň 10.01.2020 14:32
Scuzați de întrebare pot sa ami plătesc sala de la vastra 17.si 4 luni ca nu-s an țara si as vrea sa stiu daca as putea
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 10.01.2020 17:58

Poti sa faci scoala de soferi cu 3 luni inainte sa implinesti 18 ani iar examenul il dai doar dupa ce implinesti 18 ani.


Simon Lucica
Simon Lucica 07.01.2020 17:24
Sunt foarte mulțumită de cum se explica este pe înțelesul tuturor. Bravo. O seară plăcută.
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 07.01.2020 17:25

Ne bucuram ca putem sa va ajutam.


Udroi Cristian
Udroi Cristian 10.12.2019 17:13
Trebuie învațat,pe de-rost?Sau doar citit la Mecanica?
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 11.12.2019 10:51

Trebuie doar sa citești ca sa îți faci o idee, nu trebuie sa memorezi neapărat.


Diana Rsc
Diana Rsc 18.11.2019 19:03
Rezumat la tot , sper sa va ajute :

• Dereglarea carburatiei, dereglarea aprinderii sau defectarea injectoarelor pot determina un consum de combustibil peste limitele normale.
• Prezenta calaminei pe suprafata bujiilor si fumul albastru al esapamentului indica faptul ca mecanismul motor (grup piston-cilindru) este uzat.
• Motorul Disel (MAC) al unui autoturism poate sa emita fum ca urmare a unor defectiuni la instalatia de injectie.
• Organele mobile ale mecanismului motor sunt:
-pistonul, segmentii, boltul, biela, arborele cotit si volantul.
• Arderea incompleta si defectoasa a combustibilului determina poluarea mediului ambiant de catre autovehicule.
• Fumul de culoare albastra emis de esapament indica un consum exagerat de ulei.
• Fumul de culoare negra emis de esapament indica un consum exagerat de combustibil.
• Atunci cand conduceti un autovehicul actionat de un motor cu aprindere prin scanteie (benzina , MAS), dotat cu catalizator, trebuie sa utilizati numai benzina fara plumb.
• Catalizatorul asigura o poluare atmosferica redusa, prin arderea completa a gazelor de evacuare.
• Defectarea termostatului sau ruperea curelei de antrenare a pompei de apa pot determina cresterea excesiva a regimului termic de functionare a motorului.
• Temperatura lichidului de racire, care asigura performanta maxima si uzura minima a motorului este cuprinsa in intervalul 90-95 grade C.
• Cele mai frecvente defectiuni ale instalatiei de racire a motorului sunt slabirea sau ruperea curelei de antrenare a ventilitaorului si a pompei de apa.
• Circulatia frecventa cu termostatul defect si, implicit, cu o temperatura a lichidului de racire sub 60 grade C conduce la cresterea consumului de combustibil cu 30 pana la 90 %.
• Rolul termostatului este de a inchide si de a deschide circuitul lichidului de racire la anumite temperaturi.
• Uleiul pentru motor are rolul de a reduce uzura motorului, prin creearea unui fil rezistent de lubrefiant intre suprafetele pieselor aflate in miscare.
• Vascozitatea si punctul de congelare reprezinta calitatile unui ulei de motor.
• Pentru intretinerea sistemului de ungere, trenbuie sa efectuati verificarea si completarea nivelului uleiului din baie si sa inlocuiti uleiul dupa expirarea termenului de utilizare.
• Controlul uleiului din baie se face cu ajutorul unei tije metalice numite, joja, introdusa in blocul motor.
• Schimbarea uleiului si a elementului filtrant se face conform periodicitatii stabilite de constructor.
• Aprinderea luminii "martor" de la bord, care semnalizeaza functionarea generatorului de curent, poate indica ruperea curelei de antrenare a pompei de apa, a ventilatorului si a alternatorului.
• Dupa intreruperea contactului electric, motorul continua sa functioneze. Fenomenul se numeste autoaprindere electrica.
• Bateria de acumulatori este descarcata daca, la aprinderea farurilor, intensitatea luminoasa a acestora scade progresiv, sau cand este actionat claxonul, acesta emite un sunet slab , intrerupt.
• Ambreiajul are rolul de a realiza cuplarea progresiva si decuplarea motorului de restul transmisiei.
• In pozitia debraiat discul de ambreaj nu atinge discul motor si rotile nu sunt antrenate in miscare.
• In pozitia patinat, rotile sunt partial antrenate.
• In pozitia ambreiat discurile sunt presate puternic iar rotile sunt antrenate total.
• Cutia de viteze asigura puterea transmisa rotilor, permite mersul inapoi, fara a inversa sensul de rotatie a motorului precum si stationarea cu motorul in functiune.
• Cutia de viteze face posibila utilizarea motorului in regimul cel mai favorabil, in functie de forta care se cere.
• Este gresit sa sprijini piciorul pe pedala de ambreiaj in timpul deplasarii sau asteptarea la semafor cu pedala de ambreiaj apasata, ele duc la defectarea frecventa a ambreiajului.
Diana Rsc
Diana Rsc 18.11.2019 19:05
Puteti sa bagati in word sau ceva si sa aranjati frumos , eu asa am facut dar vad ca aici apare altfel .
Dan Galatus
Dan Galatus 23.11.2019 10:07
Din pacate nu se poate selecta ...
Corny Corny
Corny Corny 24.11.2019 16:42
corect la tot
Iulian Mihăilă
Iulian Mihăilă 27.11.2019 23:50
multumim este si mai usor de retinut ca asa da pe capitole si avem multe de citit ca nu o sa cada in mare parte la mecanica astea le mai invatam pe parcurs noi
v ati straduit sa ne fie mai usor si noua
Udroi Cristian
Udroi Cristian 11.12.2019 18:56
Credeți ca va ajuta la examenul Teoretic
Tot ce ați scrie mai Sus???
Medeea Condurache
Medeea Condurache 04.01.2020 13:09
Asta este tot ce trebuie sa stim pentru intrebarile din medul de invatare?
Diana Rsc
Diana Rsc 04.01.2020 13:19
Eu sper sa va ajute . Ar fi bine sa parcurgeti totusi capitolul de mecanica , sa-l cititi o data iar ce am scris eu sa fie asa ca un rezumat . Asta ca sa aveti toate sansele sa nu va incurce vreo intrebare la examen . Bafta multa tuturor !
Rebeca Podina
Rebeca Podina 04.01.2020 14:11
Mul[umesc, am sala în 14, Baia Mare
sergiu roberto barabas
sergiu roberto barabas 07.01.2020 17:23
super tare mersi diana pt acest rezumat
Irina
Irina 26.02.2020 15:05
Nu pot selecta, ar fi de mare ajutor
Elena Valentina Constantin
Elena Valentina Constantin 20.05.2020 19:57
Pune ce ai scris intr-un comentariu pe pagina scoala rutiera de pe facebook ca sa putem salva toti tot ce ne intereseaza din rezumatul din mecanica!
Rebeca andrei
Rebeca andrei 19.10.2019 20:18
Dacă am dat sala pe 14 ...incep si număr 16 zile număr si sambata si duminica??
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 20.10.2019 08:11

Da, se numără si sâmbăta si duminica.


Petrica Petru
Petrica Petru 31.10.2019 20:29
Deci se numără și sambata si duminica ?
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 01.11.2019 14:31

Da.


Theodor Alexandru
Theodor Alexandru 30.11.2019 08:26
16 zile calendaristice. 15 zile fara ziua in care ati dat sala

Lasă un comentariu

© 2020 All rights reserved.

Îți recomandăm să îți creezi un cont! Este gratuit!

De ce sa îți creezi cont? Vei beneficia de toate funcțiile acestui site, cum ar fi:

Pentru a crea un cont nou ↓

Pentru a crea un cont nou cu facebook ↓

Login cu Facebook

Dacă ai deja un cont, conectează-te aici ↓