Curs de mecanică auto

Ai parcurs 0.0% din Curs de mecanică auto

Capitolul III - Funcționarea motorului cu aprindere prin scânteie sau prin comprimare

Capitolul III - Funcționarea motorului cu aprindere prin scânteie sau prin comprimare

Funcționarea motorului cu aprindere prin scânteie (MAS)

Este un motor ce folosește drept combustibil un amestec de vapori de aer și vapori de benzină. Acest amestec este aspirat prin supapa de admisie într-un cilindru cu piston prevăzut cu segmenți. Arderea combustibilului are loc cu ajutorul unei bujii care produce scânteie, gazele produse împing pistonul efectuându-se astfel lucrul mecanic.

Cei patru timpi de funcționare al motorului  cu aprindere prin scânteie:

Timpul 1: admisia - în timpul adimisiunii pistonul se deplasează de la PMI (punct mort interior), cilindrul se umple cu amestec carburant.
Atunci când deplasarea pistonului începe, supapa de admisie se deschide pentru a permite umplerea cilindrului cu amestec carburant. Umplerea cilindrului se face până când pistonul ajunge la PME (punct mort exterior) iar supapa de admisie se închide.

Timpul 2: compresia - pistonul se deplasează de la PME  la MI . Supapele de admisie cât și cele de evacuare sunt închise iar pistonul se deplasează în sus, până în poziția PMI. Amestecul este comprimat puternic și se aprinde atunci când bujia va produce o scânteie electrică. Datorită vitezei mari cu care are loc compresiunea, procesul are loc fără schimb de căldură cu extereiorul, fiind o comprimare adiabatică.
La sfârșitul compresiunii, presiunea din interiorul cilindrului ajunge la 7-8 daN/cm2.

Timpul 3: aprinderea și detența - supapele de evacuare cât și cele de admisie sunt închise.
Pistonul se află în poziția PMI iar amestecul carburantului este puternic comprimat și se aprinde cu ajutorul bujiei care produce o scânteie electrică. În urma exploziei crește presiunea care are loc practic la nivel constant. Amestecul arde progresiv în toată masa lui iar gazele rezultate în urma arderii împing pistonul în poziția PME, astfel efectuându-se lucrul mecanic.

Timpul 4: evacuarea - în momentul când pistonul ajunge în poziția PME supapa de evacuare se deschide iar gazele arse sunt evacuate în atmosferă până când presiunea din cilindru ajunge să fie egală cu cea atmosferică. Arborele cotit (prin volant care acumulează energie cinetică) împinge pistonul din poziția PME în cea de PMI, evacuează gazele arse iar la PMI se închide supapa.
Volumul gazelor se micșorează pe măsură ce pistonul se deplasează la PMI și ciclul se reia.

PME - punctul mort exterior: reprezintă poziția de maximă distanță față de chiulasa a pistonului unui motor cu ardere internă, poziție considerată spre exteriorul motorului (este punctul cel mai de jos unde ajunge pistonul). În limbajul tehnic mai vechi, se numea PMI (punct mort inferior), denumire considerată improrie în cazul motoarelor cu cilindrii dispuși orizontal și, ca atare, a fost reformulată.

PMI - punctul mort interior: reprezintă poziția de minimă distanță față de chiulasa a pistonului unui motor cu ardere interna, poziție considerată spre interiorul motorului (este punctul cel mai de sus unde ajunge pistonul). În limbajul tehnic mai vechi, se numea PMS (punct mort superior), denumire considerată improprie în cazul motoarelor cu cilindrii dispuși orizontal și, ca atare, a fost reformulată.

Camera de ardere – este locul unde unde are loc reacția chimică de ardere a combustibilului.

Cilindreea unitară – reprezintă volumul generat de piston în mișcarea sa între punctul mort inferior și punctul mort superior.

Capacitatea cilindrică – se obține înmulțind numărul de pistoane ale motorului cu cilindreea unitară.

Turația motorului – reprezintă numărul de rotații efectuate de arborele cotit într-un minut.

Ciclul de funcționare al unui motor – Totalitatea stărilor succesive prin care trece amestecul carburant într-o transformare, începând dintr-o stare inițială până când revine la starea inițială, se numește ciclu motor.

Funcționarea motorului cu aprindere prin comprimare (MAC)

Motorul cu aprindere prin comprimare este un motor cu ardere internă în patru timpi cu aprindere prin compresie ce folosește motorina drept combustibil.

Locul bujiei este luat de o pompă de injecție care pulverizează combustibil în cilindrul motorului la presiune ridicată.

Cei patru timpi de funcționare al motorului cu aprindere prin compresie:

Timpul 1: admisia - supapele de admisie sunt deschise, pistonul se deplasează din poziția PMI (punct mort interior) în poziția PME (punct mort exterior), iar în cilindru se aspiră aerul la presiunea atmosferică. Supapele de evacuare sunt închise.
Procesul este unul izobar, având loc la o presiune continuă.

Timpul 2: compresia - supapele de admisie cât și cele de evacuare sunt închise. Pistonul se deplasează din poziția PME în poziția PMI iar aerul este puternic comprimat. Acest proces este unul adiabatic totul petrecându-se foarte rapid fără schimb de căldură.

Timpul 3: aprinderea și detența - supapele de admisie cât și cele de evacuare sunt închise. Pistonul se află în poziția PMI. Pompa de injecție pulverizează picături foarte fine de motorină în cilindru. Temperatura din cilindru este mai mare decât temperatura de aprindere a combustibilului și acesta se aprinde și va arde la temperatură constantă. Gazele rezultate în urma arderii se vor dilata adiabatic, pistonul se va deplasa în poziția PME, efectuându-se astfel lucrul mecanic.

Timpul 4: evacuarea - supapele de admisie sunt închise, iar cele de evacuare sunt deschise. Presiunea în cilindru scade brusc până ajunge la valoarea persiunii atmosferice, procesul având loc la volum constant, deci izocor. Căldura este cedată în exterior. Pistonul se deplasează din poziția PME în poziția PMI, evacuând gazele de ardere. Când pistonul ajunge la capătul cursei, se închid supapele de evacuare și cele de admisie. Ciclul se reia.

Avantajele MAC față de MAS:

  • pericolul de aprindere al motorinei este mult mai mic;
  • consumul de combustibil este mult mai mic.

Dezavantajele MAC față de MAS:

  • motorul este mult mai scump și are o greutate mult mai mare;
  • raportul de comprimare este mult mai ridicat;
  • demarorul și bateria de acumulatoare sunt mult mai puternice;
  • zgomotul produs este unul ridicat.

47 Comentarii Lasă un comentariu

Denis Calinoiu
Denis Calinoiu 07.03.2020 20:40
De câte ori trebuie sa repeți cei 4 pași, eu într-o luna nu prea am avut timp de învățat plus ca și lucrez, media mea e la 23/26 în 4 zile am sala!
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 08.03.2020 10:12

Cel putin o data.



Du-te la sala atunci cand ai facut toate cele 45 de chestionare cu 25-26 de puncte fiecare, repeta chestionarele la care ai mai putin de 25 de puncte si in caz ca nu ai facut inca mediul de invatare, ar fi bine sa il faci.



Recomandam ca prima data sa se faca mediul de invatare si abia apoi cele 45 de chestionare, asa se invata cel mai eficient.

In plus in mediul de invatare mai sunt intrebari pe care nu le gasesti in chestionare.



 


andrea gabriella pop
andrea gabriella pop 04.03.2020 22:20
cat de mare de mare baza se pune pe partea de mecanica?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 05.03.2020 17:38

1 sau 2 intrebari tot o sa ai la examenul oficial.


Sorina Petruţ
Sorina Petruţ 20.02.2020 13:07
buna ziua, am niste nelamuriri
Ce este demarorul?
De ce este prezentat ca un dezavantaj faptul ca acesta si bateria de acumulare sunt mai puternice fata de MAS?
Si ce reprezinta raportul de comprimare?

Va multumesc anticipat!
Cata Daniel
Cata Daniel 04.03.2020 22:04
Buna
Poate nu ii cea mai buna explicatie a mea
Pentru a porni un motor pe motorina iti trebuie o baterie cu capacitate de Ah mai mare. Avand o baterie de capacitate mai mare ,ai si un curent de pornire mult mai mare dar si curentul de incarcare trebuie sa fie si el mai mare decat la MAS. Curentul de pornire se distribuie catre electromotor iar curentul de incarcare se produce de catre alternator.
Toate acestea se datoreaza raportului de compresie marite, pentru ca la MAC ii trebuie o comprimare mai mare pentru explozie fara de MAS. La MAC motorina comprimata o sa ajunga la o temperatura foarte mare si astfel se produce o autoaprindere rezultand o explozie.
Pornirea MAC este ajutata de catre bujii care incalzesc camera de ardere pentru o explozie mai usoara. Fata de MAS, aceste (bujiile) nu sunt active pe toata durata functionarii motorului. La MAS bujiile produc scanteie pe toata durata functionarii motorului. De aceea la MAC comprimarea este mai mare deoarece trebuie sa se autoaprinda.
Sper ca ajuta cu ceva
Bahica Fernando
Bahica Fernando 17.02.2020 19:23
Ce înțeles are MAC. Habar nu am
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 18.02.2020 16:03

Motor cu aprindere prin comprimare (prescurtat MAC sau Diesel).


Ioan palcus
Ioan palcus 01.02.2020 21:37
Care este diferenta la un motor in patru timpi mas cu sens pe dreapta si sens pe stânga
Irina Băcică
Irina Băcică 13.10.2019 21:31
Sunteti geniali! Ideea scolii rutiere pe care ati creat-o e minunata! Va apreciez maxim! Cursul de legislatie explicat audio-video 3D a fost fenomenal pt mine, care nu sunt deloc cunoscătoare in acest domeniu. La categoriile de permis cred ca ajuta sa fie pusa si imaginea cu vehiculul corespunzător. Aici la partea de mecanica cred ca ar fi tare apreciat un audio- video 3D ca la legislatie. Mulțumesc ca existati!
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 14.10.2019 16:04

Ne bucuram ca putem sa va ajutam.


Apostol Giani
Apostol Giani 15.08.2019 20:52
Văd că s-a landat o cutumă conform căreia MAC (Diesel) ar fi mult mai poluant decât MAS (benzină). Diferența dintre cele două motorizări este că MAC implică o emisie de NOx 2-3 ori mai mare comparativ cu MAS, dar o emisie de 6 ori mai mică de SO2. Emisiile de COV și pulberi sunt similare. Pentru MAC există posibilitatea implementării unui sistem DENOX necatalitic (NCR) alimentat cu deja cunoscutul „Add Blue”, la MAS nu s-au inventat sisteme de reducere a emisiilor de SO2.

În termeni de siguranță în caz de accident un avaerierea rezervorului, un sistem Diesel nu va exploda în mod cert. Tot în caz de accident cu avarierea rezervorului, un sistem pe bază de benzină este foarte susceptibil să explodeze, iar un sistem pe bază de GPL are cel puțin 50% șanse să explodeze
Ionut-Octav Axenie
Ionut-Octav Axenie 02.06.2019 13:48
Salut! De ce este raportul de comprimare crescut prezentat ca un dezavantaj? Datorita acestui raport crescut, puterea generata este mai mare si putem avea astfel un consum mai mic.
Purcareanu Bogdan
Purcareanu Bogdan 22.07.2019 20:08
Fals
Apostol Giani
Apostol Giani 15.08.2019 20:45
Corectă întrebarea. Randamentul termic al motorului este cu atât mai mare cu cât este mai mare rata de compimare.
Raluca O
Raluca O 22.05.2019 16:58
Super animatiile!
Alin Ionut
Alin Ionut 07.05.2019 18:45
Trebuie sa urmez toți pași și apoi mă pot apuca de chestionare?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 08.05.2019 15:24

Eecomandam sa se urmeze toti pasii in ordine.



Asa se invata eficient.


marian datcu
marian datcu 07.05.2019 07:53
Buna ziua. Am inteles ca pentru cat C trebuiesc urmati toti cei 4 pasi. Intrebarea mea este daca la pasul 3 trebuie sa selectez intrebarile pentru cat C sau trebuie sa urmez pasul 3 si de la cat B? Multumesc
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 07.05.2019 15:29

Doar de la C.


marian datcu
marian datcu 07.05.2019 07:50
Buna ziua. Am inteles ca la categoria Central trebuie sa urez toti cei 4 pasi. La pasul 3 , intrebarile trebuie sa le fac de la categoria pe care o dau sau trebuiesc facute si cele de la cat B?
Cryysti Balan
Cryysti Balan 24.04.2019 08:26
Bună la cât. C sunt mai multe întrebări la examen decât la cât. E? Mulțumesc
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 24.04.2019 15:31

Daca dai pentru CE vei avea intrebari si din C si din E


Carabet petronela
Carabet petronela 09.04.2019 10:37
Buna am si eu o întrebare pentru c+e se dau examen separat?
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 09.04.2019 14:18

Da, se dau separat. Prima data trebuie sa dai si sa iei C. Dupa aceaa poti da si de CE.


S M
S M 04.03.2019 14:27
foarte bine explicat. ca si la facultate.
am o materie baze energetice si masini agricole, si informatiile corespund... :)

Lasă un comentariu

© 2020 All rights reserved.

Îți recomandăm să îți creezi un cont! Este gratuit!

De ce sa îți creezi cont? Vei beneficia de toate funcțiile acestui site, cum ar fi:

Pentru a crea un cont nou ↓

Pentru a crea un cont nou cu facebook ↓

Login cu Facebook

Dacă ai deja un cont, conectează-te aici ↓