Pasul 1 - Cursuri » Curs de mecanică auto

Ai parcurs 0.0% din Curs de mecanică auto

Capitolul III - Funcționarea motorului cu aprindere prin scânteie sau prin comprimare

Capitolul III - Funcționarea motorului cu aprindere prin scânteie sau prin comprimare

Funcționarea motorului cu aprindere prin scânteie (MAS)

Este un motor ce folosește drept combustibil un amestec de vapori de aer și vapori de benzină. Acest amestec este aspirat prin supapa de admisie într-un cilindru cu piston prevăzut cu segmenți. Arderea combustibilului are loc cu ajutorul unei bujii care produce scânteie, gazele produse împing pistonul efectuându-se astfel lucrul mecanic.

Cei patru timpi de funcționare al motorului  cu aprindere prin scânteie:

Timpul 1: admisia - în timpul admisiunii pistonul se deplasează de la PMI (punct mort interior), cilindrul se umple cu amestec carburant.
Atunci când deplasarea pistonului începe, supapa de admisie se deschide pentru a permite umplerea cilindrului cu amestec carburant. Umplerea cilindrului se face până când pistonul ajunge la PME (punct mort exterior) iar supapa de admisie se închide.

Timpul 2: compresia - pistonul se deplasează de la PME la PMI. Supapele de admisie cât și cele de evacuare sunt închise iar pistonul se deplasează în sus, până în poziția PMI. Amestecul este comprimat puternic și se aprinde atunci când bujia va produce o scânteie electrică. Datorită vitezei mari cu care are loc compresiunea, procesul are loc fără schimb de căldură cu exteriorul, fiind o comprimare adiabatică.
La sfârșitul compresiunii, presiunea din interiorul cilindrului ajunge la 7-8 daN/cm2.

Timpul 3: aprinderea și detența - supapele de evacuare cât și cele de admisie sunt închise.
Pistonul se află în poziția PMI iar amestecul carburantului este puternic comprimat și se aprinde cu ajutorul bujiei care produce o scânteie electrică. În urma exploziei crește presiunea care are loc practic la nivel constant. Amestecul arde progresiv în toată masa lui iar gazele rezultate în urma arderii împing pistonul în poziția PME, astfel efectuându-se lucrul mecanic.

Timpul 4: evacuarea - în momentul când pistonul ajunge în poziția PME supapa de evacuare se deschide iar gazele arse sunt evacuate în atmosferă până când presiunea din cilindru ajunge să fie egală cu cea atmosferică. Arborele cotit (prin volant care acumulează energie cinetică) împinge pistonul din poziția PME în cea de PMI, evacuează gazele arse iar la PMI se închide supapa.
Volumul gazelor se micșorează pe măsură ce pistonul se deplasează la PMI și ciclul se reia.

PME - punctul mort exterior: reprezintă poziția de maximă distanță față de chiulasa a pistonului unui motor cu ardere internă, poziție considerată spre exteriorul motorului (este punctul cel mai de jos unde ajunge pistonul). În limbajul tehnic mai vechi, se numea PMI (punct mort inferior), denumire considerată improprie în cazul motoarelor cu cilindrii dispuși orizontal și ca atare, a fost reformulată.

PMI - punctul mort interior: reprezintă poziția de minimă distanță față de chiulasa a pistonului unui motor cu ardere interna, poziție considerată spre interiorul motorului (este punctul cel mai de sus unde ajunge pistonul). În limbajul tehnic mai vechi, se numea PMS (punct mort superior), denumire considerată improprie în cazul motoarelor cu cilindrii dispuși orizontal și ca atare, a fost reformulată.

Camera de ardere – este locul unde are loc reacția chimică de ardere a combustibilului.

Cilindreea unitară – reprezintă volumul generat de piston în mișcarea sa între punctul mort inferior și punctul mort superior.

Capacitatea cilindrică – se obține înmulțind numărul de pistoane ale motorului cu cilindreea unitară.

Turația motorului – reprezintă numărul de rotații efectuate de arborele cotit într-un minut.

Ciclul de funcționare al unui motor – Totalitatea stărilor succesive prin care trece amestecul carburant într-o transformare, începând dintr-o stare inițială până când revine la starea inițială, se numește ciclu motor.

Funcționarea motorului cu aprindere prin comprimare (MAC)

Motorul cu aprindere prin comprimare este un motor cu ardere internă în patru timpi cu aprindere prin compresie ce folosește motorina drept combustibil.

Locul bujiei este luat de o pompă de injecție care pulverizează combustibil în cilindrul motorului la presiune ridicată.

Cei patru timpi de funcționare al motorului cu aprindere prin compresie:

Timpul 1: admisia - supapele de admisie sunt deschise, pistonul se deplasează din poziția PMI (punct mort interior) în poziția PME (punct mort exterior), iar în cilindru se aspiră aerul la presiunea atmosferică. Supapele de evacuare sunt închise.
Procesul este unul izobar, având loc la o presiune continuă.

Timpul 2: compresia - supapele de admisie cât și cele de evacuare sunt închise. Pistonul se deplasează din poziția PME în poziția PMI iar aerul este puternic comprimat. Acest proces este unul adiabatic totul petrecându-se foarte rapid fără schimb de căldură.

Timpul 3: aprinderea și detența - supapele de admisie cât și cele de evacuare sunt închise. Pistonul se află în poziția PMI. Pompa de injecție pulverizează picături foarte fine de motorină în cilindru. Temperatura din cilindru este mai mare decât temperatura de aprindere a combustibilului și acesta se aprinde și va arde la temperatură constantă. Gazele rezultate în urma arderii se vor dilata adiabatic, pistonul se va deplasa în poziția PME, efectuându-se astfel lucrul mecanic.

Timpul 4: evacuarea - supapele de admisie sunt închise, iar cele de evacuare sunt deschise. Presiunea în cilindru scade brusc până ajunge la valoarea presiunii atmosferice, procesul având loc la volum constant, deci izocor. Căldura este cedată în exterior. Pistonul se deplasează din poziția PME în poziția PMI, evacuând gazele de ardere. Când pistonul ajunge la capătul cursei, se închid supapele de evacuare și cele de admisie. Ciclul se reia.

Avantajele MAC față de MAS:

  • pericolul de aprindere al motorinei este mult mai mic;
  • consumul de combustibil este mult mai mic.

Dezavantajele MAC față de MAS:

  • motorul este mult mai scump și are o greutate mult mai mare;
  • raportul de comprimare este mult mai ridicat;
  • demarorul și bateria de acumulatoare sunt mult mai puternice;
  • zgomotul produs este unul ridicat.

80 Comentarii Lasă un comentariu


Ancuța Corina Șoimosan
Ancuța Corina Șoimosan 24.10.2022 18:27
Bună seara,tot fac întrebările din mediul general și când ies revin întrebările de la început,ce pot face în acest caz, vă rog?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 25.10.2022 14:57

Trebuie sa iti faci cont ca sa ti se memoreze parcursul.



Pentru înregistrare, se parcurg următorii pași:

1. Se apasă butonul LOGIN/REGISTER din colțul dreapta sus al paginii, apoi se apasa butonul ÎNREGISTARE.

2. Trebuie să completați un formular simplu cu datele dumneavoastră. Atenție, adresa de email trebuie să fie valabilă!

3. Se apasă butonul CREARE CONT.

4. Veți primi un email cu link-ul de activare al contului. Intrați pe email-ul dvs. și activați-vă contul!



Sau poti sa te conectezi cu facebook.



Aurelian solovastru
Aurelian solovastru 20.07.2022 20:20
Am învățat legislația din carte dar nu ii nimic asemănător ca aici ,știu că aici găsesc 100% tot ce vreau mâine am sala și învăț că un nebun
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 21.07.2022 15:01

Gasesti tot ce ai nevoie pe site.



Intrebarile de aici sunt exact cele de la DRPCIV, adica cele de la examen. Ca sa te convingi uite aici un video demonstrativ



Urmeaaza toti cei 4 pasi de invatare, cel mai important este pasul 3 (Mediu de invatare DRPCIV) unde intrebarile sunt explicate audio - video iar la sala sa te duci atunci cand faci toate cele 45 de chestionare cu 25-26 de puncte.



Repeta mediul de invatare pana gresesti cat mai putine intrebari (sub 50 greseli) iar la sala sa te duci cand ai facut chestionarele cu 25-26 de puncte.



Vezi explicatiile video asa retii mai usor.



Dorina Voinea
Dorina Voinea 14.04.2022 05:35
Bună ziua, dacă pe site-ul oficial fac 24.25 de puncte am șanse sa iau din prima încercare?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 14.04.2022 15:37

Intrebarile de aici sunt exact cele de la DRPCIV, adica cele de la examen. Ca sa te convingi uite aici un video demonstrativ



La examen iti genereaza aleatoriu un chestionar din baza de date care cuprinde intrebarile de la mediul de invatare.



Urmeaaza toti cei 4 pasi de invatare, cel mai important este pasul 3 (Mediu de invatare DRPCIV) unde intrebarile sunt explicate audio - video iar la sala sa te duci atunci cand faci toate cele 45 de chestionare cu 25-26 de puncte



Vezi explicatiile video asa retii mai usor.



Silaghi Margareta
Silaghi Margareta 06.04.2022 21:30
Bună seara pentru categoria B sunt multe antrebari din mecanica
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 07.04.2022 15:20

Le gasesti pe toate in mediul de invatare.



Citeste cursul de mecanica si apoi poti sa repeti intrebarile despre mecanica din mediul de invatare pe categorii



Marcel Sarca
Marcel Sarca 28.08.2021 12:57
Buna ziua Pentru categoria D la examen sint mai mult de trei sau patru intrebari din mecanica in chestonar.
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 29.08.2021 06:33

Depinde de noroc.



La examen iti genereaza aleatoriu un chestionar din baza de date care cuprinde cele 1183 de intrebari de la mediul de invatare.



Catalina Anitei
Catalina Anitei 06.08.2021 12:11
Buna ziua , cer scuze de deranj dar am si eu o intrebare. Tot gasesc cuvantul ,,adiabatic,, si nu stiu ce e.
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 06.08.2021 15:12

(Despre fenomene fizico-chimice) Produs în interiorul unui sistem închis, fără a ceda sau a primi căldură din exterior.



Rosculet Rosculet Adrian
Rosculet Rosculet Adrian 13.06.2021 11:30
Bună ziua!
O întrebare va deranjez!
Sunt in clasa a Viii a și îmi doresc să mă duc pe colegiul Tehnic Traian Vuia din Focșani și mi-aș dori sa dau și de carnet și la părțile II și III trebuie învățate ambele?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 13.06.2021 15:48

Recomandam ca sa se faca toti cei 4 pasi de invatare, cel mai important este pasul 3 (Mediu de invatare DRPCIV) unde intrebarile sunt explicate audio - video iar la sala sa te duci atunci cand faci toate cele 45 de chestionare cu 25-26 de puncte.

In acest fel inveti eficient si promovezi examenul teoretic



 



Andreea Adamecz
Andreea Adamecz 11.02.2021 10:59
Trebuie sa stiu tot ce este la mecanica?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 11.02.2021 15:57

Citit si inteles logic.



Victor Nita
Victor Nita 25.01.2021 16:13
si tot la dezavantaje mac fata de mas e ca motoarele cu aprindere prin comprimare sunt mai poluante

Sperila dan
Sperila dan 27.10.2020 12:25
Astăzi 27 10 2020 am luat sala categoria c multumesc scoala rutieră
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 27.10.2020 16:57

Cu placere, felicitari!


Rosculet Rosculet Adrian
Rosculet Rosculet Adrian 13.06.2021 11:33
Felicitări !
Mi-aș dori și eu să dau dar mai i-am mult timp!

Gabi Gabi
Gabi Gabi 10.08.2020 16:28
Dacă am facut toate cele 45 de chestionare cu 25-26 puncte, am siguranta ca iau sala?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 11.08.2020 15:37

Recomandam ca prima data sa se faca mediul de invatare si abia apoi cele 45 de chestionare, asa se invata cel mai eficient.

In plus in mediul de invatare mai sunt intrebari pe care nu le gasesti in chestionare.



 



Tiberiu Lau
Tiberiu Lau 25.06.2020 21:55
genial scoala rutiera admis azi cu 25/26 va multumesc
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 26.06.2020 15:39

Ne bucuram ca putem sa va ajutam.



Adam Nicolae
Adam Nicolae 03.06.2020 10:36
Cat durează perioada de examinare și ce costuri sunt pt categoriile C+E plus atestatele necesare, as prefera o cifra exacta? mulțumesc.
Alin Rzn
Alin Rzn 11.08.2020 12:47
Salut tocmai ce m-am apucat de C+E , am dat la scoala c+e 2200 + 1000 motorina de la ore, si la atestate cateva milioane, deci nu-i chiar asa de mult
Homan Larisa
Homan Larisa 09.05.2022 20:26
Judetul Bacau scoala imbold Onesti ,C+E ore incluse total 2,800 lei pe 3 iunie am examen sala la C.

Alex Mandau
Alex Mandau 13.05.2020 14:40
Raportul mai mare de comprimare la Diesel nu este nicidecum un dezavantaj, cu cat amestecul de aer-carburant este mai comprimat cu atat arderea se realizeaza mai bine si motorul dezvolta o putere mai mare.
Chiriac George
Chiriac George 02.08.2020 21:04
Asta am invatat si eu la orele de fizica. Un raport de compresie mai mare duce la un randament mai mare al motorului, mai mult lucru mecanic pentru aceeasi caldura preluata din explozie: de altfel acesta este si scopul principal al ciclului Diesel, de a mari raportul de compresie fara a schimba principiul de functionare

Cosmin Rusu
Cosmin Rusu 15.04.2020 07:19
Bună ziua !
Eu din mediul de învățare greșesc maxim 100 de întrebări....
Credeți că aș avea șanse să i-au sala ??
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 15.04.2020 12:47

Iti recomandam sa repeti mediul de invatare.

 


Lasă un comentariu

© 2022 All rights reserved.

Îți recomandăm să îți creezi un cont! Este gratuit!

De ce sa îți creezi cont? Vei beneficia de toate funcțiile acestui site, cum ar fi:

Pentru a crea un cont nou pe baza unei adrese de email ↓

Pentru a te autentifica cu Facebook ↓

Autentifică-te cu Facebook

Ai deja cont creat? Autentifică-te aici! ↓