Curs de legislație rutieră explicat Audio-VIDEO 3D

Ai parcurs 0.0% din Curs de legislație rutieră explicat Audio-VIDEO 3D

Capitolul 6 - partea 2 - manevre - oprirea și staționarea

Capitolul 6 - partea 2 - manevre - oprirea și staționarea


Articole de referință din legislația în vigoare

OUG = ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 195 din 12 decembrie 2002 (Codul rutier)
Regulament = REGULAMENT de aplicare a  OUG 195/2002 (Regulamentul codului rutier)

OUG - Articolul 63

(1) Se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste aceasta durată, imobilizarea se consideră staţionare.

(5) Vehiculul oprit sau staţionat pe partea carosabilă trebuie aşezat lângă şi în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. Motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele pot fi oprite sau staţionate şi câte două, una lângă alta.
 

Regulament - Articolul 141

(1) Conducătorii autovehiculelor imobilizate pe drumurile publice, care se îndepărtează de acestea, sunt obligaţi să acţioneze frână de ajutor, să oprească funcţionarea motorului şi să cupleze într-o treapta de viteză inferioară sau în cea de parcare dacă autovehiculul are transmisie automată.

(2) În cazul imobilizării involuntare a autovehiculului în panta sau în rampa, pe lângă obligaţiile prevăzute la alin. (1) conducătorul trebuie să bracheze rotile directoare.

(3) În cazul imobilizării involuntare a autovehiculului în pasaje subterane sau în tuneluri, conducătorul acestuia este obligat să oprească funcţionarea motorului.

(4) În localităţi, pe drumurile cu sens unic, oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor este permisă şi pe partea stânga, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie.

(5) În afara localităţilor oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor se face în afara părţii carosabile, iar atunci când nu este posibil, cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului, paralel cu axa acestuia.

(8) Se consideră staţionare pe partea carosabilă situaţia în care oricare dintre roţile vehiculului sau remorcii se regăseşte pe partea carosabilă.

Regulament - Articolul 145

Se interzice conducătorului de autovehicul şi pasagerilor că în timpul opririi sau staţionării să deschidă ori să lase deschise uşile acestuia sau să coboare fără să se asigure că nu creează un pericol pentru circulaţie.



Dacă nu puteți/doriți să vizionați varianta AUDIO-VIDEO a cursului, puteți citi varianta text ilustrată cu imagini.

Varianta text Capitolul 6 - partea 2 - manevre - oprirea și staționarea

Codul Rutier - manevre oprirea și staționarea

MANEVRELE CARE SE EXECUTĂ PE DRUMUL PUBLIC

OPRIREA ȘI STAȚIONAREA

Se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste aceasta durată, imobilizarea se consideră staţionare (art. 63 alin. 1 din OUG). De reținut este că orice staționare este mai întâi o oprire, deoarece diferența dintre acestea o face durata de imobilizare.

definitie oprire si stationare

Oprirea și staționarea sunt de două feluri:

  • oprire sau staționare voluntară: atunci când conducatorul execută oprirea sau staționarea din propria voință de a opri.

oprire voluntara

  • oprire sau staționare involuntară: atunci când conducătorul auto este obligat să oprească sau să staționeze, fără ca acesta să își dorească acest lucru. De exemplu situațiile impuse de trafic.

oprire involuntara

În continuare, cazurile de interzicere a opririi sau a staționării se referă strict la oprirea voluntară și la staționarea voluntară.

Vehiculul oprit sau staţionat pe partea carosabilă trebuie aşezat lângă şi în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. Motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele pot fi oprite sau staţionate şi câte două, una lângă alta (art. 63 alin. 5 din OUG).

oprirea se face cat mai aproape de marginea din dreapta a drumului si paralel cu acesta

motociclete si mopedele pot fi oprite si cate doua una langa alta

În localităţi, pe drumurile cu sens unic, oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor este permisă şi pe partea stânga, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie (art. 141 alin. 4 din Regulament).

oprirea se face si pe stanga pe drumul cu sens unic

În afara localităţilor oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor se face în afara părţii carosabile, iar atunci când nu este posibil, cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului, paralel cu axa acestuia (art. 141 alin. 5 din Regulament).

oprirea in afara localitatii se face in afara partii carosabile

in afara localitatii putem opri cat mai aproape de marginea drumului atunci cand nu se poate scoate autovehiculul in afara partii carosabile

Se consideră staţionare pe partea carosabilă situaţia în care oricare dintre roţile vehiculului sau remorcii se regăseşte pe partea carosabilă. (art. 141 alin. 8 din Regulament)

Conducătorii autovehiculelor imobilizate pe drumurile publice, care se îndepărtează de acestea, sunt obligaţi să acţioneze frână de ajutor, să oprească funcţionarea motorului şi să cupleze într-o treapta de viteză inferioară sau în cea de parcare dacă autovehiculul are transmisie automată. Iar dacă autovehiculul este imobilizat în panta sau în rampa, pe lângă aceste obligaţii conducătorul trebuie să bracheze rotile directoare (art. 141 alin. 1 și 2 din Regulament).

În cazul imobilizării involuntare a autovehiculului în pasaje subterane sau în tuneluri, conducătorul acestuia este obligat să oprească funcţionarea motorului (art. 141 alin. 3 din Regulament).

Se interzice conducătorului de autovehicul şi pasagerilor că în timpul opririi sau staţionării să deschidă ori să lase deschise uşile acestuia sau să coboare fără să se asigure că nu creează un pericol pentru circulaţie (art. 145 din Regulament).

34 Comentarii Lasă un comentariu

Munteanu Eugen
Munteanu Eugen 23.03.2020 16:45
Ce înseamnă bracarea roților? Un exemplu? Mulțumesc anticipat.
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 24.03.2020 16:11

Art. 141, pct. 1 – Conducatorii autovehiculelor imobilizate pe drumurile publice care se indeparteaza de acestea sunt obligati sa actioneze frana de ajutor, sa opreasca functionarea motorului si sa cupleze o treapta de viteza inferioara, sau in cea de parcare daca autovehiculul are transmisie automata. Art. 141 pct.2 In cazul imobilizarii involuntare a autovehiculului in panta sau in rampa, pe langa obligatiile prevazute la plct.1, conducatorul trebuie sa bracheze si rotile directoare.



Braca -  A orienta roțile directoare ale unui automobil pentru a vira.


magda stroia
magda stroia 25.02.2020 15:54
Daca trecerea pe langa o bicicleta fara a depasi linia continua reprezinta depasire, dar este semnul depasirea interzisa si linia continua se intinde pe o distanta de 2 km, trebuie mers in spatele bicicletei pana se termina linia continua?
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 25.02.2020 16:33

Daca este doar linie continua, fara indicator de depasire interzisa, poti depasi bicicleta fara sa incalci marcajul continuu. Daca este indicator de depasirea interzisa, nu se poate depasi niciun vehicul, nici macar biciclete, in zona de actiune a indicatorului. Asa spune legea. Majoritatea incalca aceasta regula, riscand sa fie sanctionati.


Nitu Maria Stefania
Nitu Maria Stefania 01.11.2019 21:35
Este normal ca poliția locală sa te amendeze ptr o staționare de nici 5 min fara ca eu sa fi oprit motorul mașinii din care nici nu am coborât!!??
De fapt aveam si centura pusă cand a ajuns la mine la masina....
Este normal ca dupa ce imi da amenda de 435 de lei ptr PARCARE NEREGULAMENTARA sa imi faca un alt proces verbal cu o altă amendă ptr ca nu am stat de vorbă cu el???
Va rog sa mi dati si mie un rasp ....
Poate ca sunt eu de pe alta planeta dar totusi mie mi se pare ABUZ IN SERVICIU...
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 14.11.2019 10:38

Nu cunoaștem in totalitate situația, dar daca considerați ca este nedrept, puteți face contestație. Dar daca, într-adevăr, ați staționat unde nu aveați voie, probabil au dreptate.


popescu maria
popescu maria 22.09.2019 08:24
1. Este de competenta politiei rutiere sa sanctioneze stationarea unui autobuz (destinat transportului de personal) in dreptul unei cai de acces pedestru in asa fel incat sa o blocheze ? Daca DA, care care este norma legala incalcata de sofer?
2. In aceeasi ordine de idei, tine de competenta politiei rutiere sa sanctioneze un sofer care ruleaza (zilnic, intentionat!) un autobuz atat de aproape de marginea strazii incat rupe crengile copacilor de pe margine?
3, Care este cadrul legal care reglementeaza regimul de utilizare a autovehiculelor destinate transportului de personal , aflate in proprietatea firmelor private?
Iordache Delia
Iordache Delia 30.06.2019 15:49
Buna sunt foarte multumita de acest proiect, ma ajuta foarte mult sa retin si mai bine ca de pe carte si pozele explicative sunt foarte multumita.
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 01.07.2019 15:53

Ne bucuram ca putem sa va ajutam.


Iordache Delia
Iordache Delia 30.06.2019 15:49
Buna sunt foarte multumita de acest proiect, ma ajuta foarte mult sa retin si mai bine ca de pe carte si pozele explicative sunt foarte multumita.
Vasile Ion
Vasile Ion 04.06.2019 15:35
De ce trebuie oprit motorul in cazul imobilizarii involuntare in pasaje subterane sau in tuneluri?
Gigcu
Gigcu 13.06.2019 21:04
Cred ca din cauza noxelor degajate.
Maria Alexandra
Maria Alexandra 15.04.2019 16:59
Nu pot sa vad videoclipul....ma lasa 3 ascunde si se încarcă, dupa pot sa ma uit 2-3 secunde si iar se încarcă...Deja devine enervant. Am iesit din site dar tot asa....
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 18.04.2019 16:11

Încercați de pe alt browser de internet, cel mai indicat este ''Google Chrome''.


Sandu Natasa
Sandu Natasa 01.04.2019 05:58
Felicitări celor care au inițiat acest proiect!!!!
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 01.04.2019 15:22

Ne bucuram ca putem sa va ajutam.


Delia Cdm
Delia Cdm 24.03.2019 10:02
Îmi este foarte greu sa rețin semnele de circulație
Daniela Iordache
Daniela Iordache 17.11.2018 14:01
Mie nu imi merge varianta video
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 17.11.2018 14:22

Schimba browserul de internet!


Constantin Raducu
Constantin Raducu 16.11.2018 12:25
Daca oprirea este interzisa,se interzice si stationarea?
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 17.11.2018 10:22

Da, este interzisa stationarea daca este interzisa oprirea. Ca sa ajungi la stationare trebuie sa treci mai intai prin cele 5 minute de oprire.


Andrada
Andrada 12.11.2018 00:02
multumes stiam ce inseamna simbolo dar este pusa de doua ori distanta de 25 de metri asta inseamna ca este la o distanta mai mica sau mai mare la toate care sunt asa. Asta era mica neintelegere
Andrada
Andrada 09.11.2018 23:37
Buna am primit o foaie cu toate manevrel dar la unele nu intele ce a vrut sa spuna de exemplu : Treceri de pietoni oprire si imi screi asa <25m>25 m ma puteti lamuri ?
Popescu Andrei
Popescu Andrei 11.11.2018 18:27
simbolul "<" inseamna "mai mic"
simbolul ">" inseamna "mai mare"

exemplu: 8 < 10> 8 .... 10 este mai amre decat 8.

In cazul tau, se refera la distanta de trecerea de pietoni.
<25m>25 inseamna "la o distanta mai MARE de 25 de metri.
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 14.11.2018 15:24

Poti invata de aici de pe site cursul de legislatie, este mai usor de inteles avand animatiile 3D.


Popescu Maria
Popescu Maria 31.07.2018 01:34
Dacă staționarea este interzisa asta înseamnă că și oprirea este interzisa?
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 31.07.2018 10:50

Nu. Poti sa opresti, adica pana la 5 minute. Daca opresti mai mult de 5 minute se numeste stationare.


Lasă un comentariu

CUPRINS
Capitolul 1 - partea 1 - Drumul public Capitolul 1 - partea 2 - Sensul și banda de circulație Capitolul 2 - partea 1 - Deplasarea vehiculelor pe drumul public Capitolul 2 - partea 2 - Circulația în intersecții Capitolul 3 - partea 1 - Semnalizarea rutieră și ordinea de prioritate Capitolul 3 - partea 2 - Semnalele polițistului rutier Capitolul 3 - partea 3 - Semnalele speciale de avertizare Capitolul 3 - partea 4 - Semnalizarea temporară Capitolul 3 - partea 5 - Semnalele luminoase sau sonore Capitolul 3 - partea 6 - Indicatoare rutiere Capitolul 3 - partea 7 - Marcaje rutiere Capitolul 4 - partea 1 - Drumul cu sens unic Capitolul 4 - partea 2 - Intersecția cu sens giratoriu Capitolul 4 - partea 3 - Autostrada Capitolul 4 - partea 4 - Zona rezidenţială şi pietonală Capitolul 5 - partea 1 - Prioritatea și acordarea priorității Capitolul 5 - partea 2 - Prioritatea de trecere - acordată prin indicatoare Capitolul 5 - partea 3 - Prioritatea de trecere - acordata prin lege Capitolul 5 - partea 4 - acordarea priorității Capitolul 5 - partea 5 - alte cazuri de acordare de prioritate Capitolul 6 - partea 1 - manevre - depășirea Capitolul 6 - partea 2 - manevre - oprirea și staționarea Capitolul 6 - partea 3 - manevre - oprirea interzisă Capitolul 6 - partea 4 - manevre - staționarea interzisă și parcarea Capitolul 6 - partea 5 - manevre - întoarcerea Capitolul 6 - partea 6 - manevre - mersul înapoi Capitolul 7 - partea 1 - locuri și situații speciale - trecerea la nivel cu calea ferată Capitolul 7 - partea 2 - trecerea la nivel cu calea ferată fără bariere Capitolul 7 - partea 3 - trecerea la nivel cu calea ferată cu bariere Capitolul 7 - partea 4 - trecerea pentru pietoni Capitolul 7 - partea 5 - drumul în curbă Capitolul 7 - partea 6 - drumul în rampă și în pantă Capitolul 8 - partea 1 - Permisul de conducere Capitolul 8 - partea 2 - Condiții obținere permis și echivalări Capitolul 8 - partea 3 - Viteza de deplasare Capitolul 8 - partea 4 - Starea tehnică a vehiculelor Capitolul 8 - partea 5 - Sistemul de iluminare și semnalizare luminoasă Capitolul 9 - partea 1 - Obligațiile conducătorilor auto la plecarea la traseu Capitolul 9 - partea 2 - Obligațiile conducătorilor auto în timpul deplasării Capitolul 9 - partea 3 - Obligațiile conducătorilor auto la transportul copiilor Capitolul 9 - partea 4 - Obligațiile conducătorilor auto în caz de accident Capitolul 9 - partea 5 - Obligațiile conducătorilor auto în caz de defecțiune tehnică Capitolul 9 - partea 6 - Obligațiile conducătorilor auto cu vechime mai mică de un an Capitolul 9 - partea 7 - Obligațiile conducătorilor auto de transport public de persoane Capitolul 9 - partea 8 - Obligațiile conducătorilor auto de transport de mărfuri Capitolul 9 - partea 9 - Obligațiile prorietarilor sau deținătorilor de vehicule Capitolul 9 - partea 10 - Obligațiile conducătorilor auto la remorcarea vehiculelor Capitolul 9 - partea 11 - Obligațiile conducătorilor de mopede și biciclete Capitolul 9 - partea 12 - Obligații și interziceri pietoni Capitolul 10 - partea 1 - Contravenții și infracțiuni Capitolul 10 - partea 2 - Infracțiuni - Conducerea unui vehicul neînmatriculat Capitolul 10 - partea 3 - Infracțiuni - Conducerea unui vehicul fără permis de conducere Capitolul 10 - partea 4 - Infracțiuni - Conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe Capitolul 10 - partea 5 - Infracțiuni - Părăsirea locului accidentului ori modificarea sau ştergerea urmelor acestuia Capitolul 10 - partea 6 - Infracțiuni - diverse Capitolul 10 - partea 7 - Contravenții - introducere Capitolul 10 - partea 8 - Contravenții - clasa 1 Capitolul 10 - partea 9 - Contravenții - clasa 2 Capitolul 10 - partea 10 - Contravenții - clasa 3 Capitolul 10 - partea 11 - Contravenții - clasa 4 Capitolul 10 - partea 12 - Contravenții - clasa 5 Capitolul 10 - partea 13 - Alte sancțiuni Capitolul 10 - partea 14 - Reținerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare Capitolul 10 - partea 15 - Confiscarea, imobilizarea și radierea din oficiu Capitolul 10 - partea 16 - Consumul de alcool și procedura de recoltare probe

© 2020 All rights reserved.

Îți recomandăm să îți creezi un cont! Este gratuit!

De ce sa îți creezi cont? Vei beneficia de toate funcțiile acestui site, cum ar fi:

Pentru a crea un cont nou ↓

Pentru a crea un cont nou cu facebook ↓

Login cu Facebook

Dacă ai deja un cont, conectează-te aici ↓