Curs de mecanică auto

Ai parcurs 0.0% din Curs de mecanică auto

Capitolul XI - Sistemul de frânare

Capitolul XI - Sistemul de frânare

Sistemul de frânare are rolul de a asigura autoturismului o micșorare rapidă a vitezei de deplasare, de a frâna eficient în pantă sau în rampă și să asigure staționarea autovehiculului pe drumurile publice care prezintă o înclinare maximă.

După rolul funcțional sistemul de frânare poate fi:

  • sistemul principal de frânare (este reprezentat de frâna de picior sau cea principală de serviciu);
  • sistemul staționar de frânare (este reprezentat prin frâna de staționare, cea care menține autovehiculul imobilizat în pantă, în absența conducătorului);
  • sistemul suplimentar de frânare (este reprezentat prin dispozitivul de încetinire care menține constantă viteza de coborâre a unor pante lungi, fără o uitlizare îndelungată a frânelor).

Sistemul de frânare este un sistem complex format din:

  • sistemul de acționare: este acel sistem care reglează forța de frânare. Forța de apăsare a piciorului este transmisă de pedală către servofrână iar pompa de frână transformă forța amplificată de servofrână în presiune hidraulică cu ajutorul lichidului de frână;
  • sistemul de transmitere: preia forța de frânare prin intermediul lichidului de frână cu ajutorul conductelor și furtunelor sistemului;
  • sistemul mecanic de frânare al roții: asigură acționarea dispozitivelor de frânare pentru apăsarea plăcuțelor și saboților pe discuri, respectiv tamburi de frânare.

Frâna cu disc se compune din:

  • discurile de frână;
  • placuțele;
  • senzorii de uzură;
  • etrierele.

Frâna cu tambur este compusă din:

  • saboți;
  • tamburi de frână;
  • cilindrii de frână;
  • accesorii.

Sistemul electronic de siguranță: are rolul de a ajuta conducătorul în situații critice:

  • sistemul ABS previne blocarea roților în momentul frânării;
  • sistemul ASR previne patinarea roților în momentul plecării de pe loc;
  • sistemul ESP intervine atunci când apare tendința de derapare, stabilizând traiectoria dorită de conducător.

Componentele sistemului de frânare:

  • pompa centrală de frână: transformă forța aplicată asupra pedalei în presiune. Presiunea obținută se transferă pistoanelor din etriere prin intermediul conductelor și furtunelor;
  • frâna cu disc: sunt universal utilizate la automobile pentru stabilitatea lor cât şi pentru buna capacitate de absorbție termică şi de răcire. Discurile, din fontă, sunt în general ventilate pe puntea faţă şi sunt dimensionate pentru a nu depăși temperaturi de 600 - 700 °C în cazul unor succesiuni de frânări severe, cum ar fi: coborârile alpine, care solicită capacitatea termică a discurilor şi posibilitățile acestora de răcire, sau înlănțuirile accelerări-frânari, care solicită în mod implicit capacitatea termică a discurilor;
  • servofrâna: utilizează o parte din vacuumul creat de motor, în colectorul de aspirație. Atunci când pedala de frână este acționată, forța de apăsare este amplificată prin intermediul unor supape;
  • frâna cu tambur: este limitată datorită perforamațelor sale termice modeste, în special în ceea ce privește creşterea absorbţiei frânei ce însoțește dilatarea tamburului la cald.

15 Comentarii Lasă un comentariu

Dumitru Ionut
Dumitru Ionut 13.10.2020 16:41
Am si eu o intrebare Eu cand porneam masina o porneam cu abreiajul si dupa ce pornea dadea putin inaite si se oprește
Nedelcu Mădălina
Nedelcu Mădălina 23.02.2020 13:57
Frate e prea multă mecanica de parca dacă ți se strica ceva o repari tu personal..sunt atât de multe service-URI !!! Stai și înveți și la sala parca vezi ca îți pică exact ce nu ai învățat sau ce nu ai înțeles
Boncu Marius
Boncu Marius 22.06.2020 01:43
GRESIT!
Mecanica nu se invata pentru a fi tu un mecanic! Mecanica este o lectie importanta sa stii cum functioneaza masina ta, prin aceste informatii care iti sunt la dispozitie tu o sa intelegi mai bine in caz de se intampla ceva cu masina ta. Vei stii cand sa schimbi un ulei, sau sa schimbi niste piese mici care nu necesita ani de experienta, doar informatiile pe care le gasesti aici sau un video pe youtube. Daca tu crezi ca mecanica nu te ajuta e problema ta, cei de la Examenul Teoretic nu pot decide ce intrebari sa iti puna la examen. Toate persoanele care nu inteleg mecanica sau chestiile legate de masini pot deschide youtube-ul si sa vada acolo in actiune un mecanic care scoate o piesa iti arata si iti zice ba asta asta asta. Si despre sexismul care se face despre "Femeiile care nu stiu ce e aia masina" va inselati, toti putem sa facem ce altii fac nu conteaza sexul ! Bafta in continuare tuturor la examene!
Maria-Teodora Becheanu
Maria-Teodora Becheanu 15.10.2020 15:37
exista atatea service-uri care te pot tepui daca habar nu ai cum arata un motor sau un filtru de ulei...
Ducu Ștefan
Ducu Ștefan 15.12.2019 20:38
salut frate am o întrebare: De ce masina care se află staționata într-o panta/coborâre si se află în punctul mort cu frână de mana trasă.. o i.a la vale ..nu inteleg

cum trebuie sa fie : mașină cand este staționata la vale..băgata in punctul mort s.au in treapta 1 si frână de mana trasă...

de ex..dacă masina este staționata spre coborâre si o bag in treapta 1 si trag frână de mana...mi se oprește motorul?

sper sa ma ajuți..❤
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 24.12.2019 22:24

Atât timp cat tu ești in mașină si motorul este pornit, trebuie sa tragi frână de mana si sa duci schimbătorul de viteze pe liber. Daca ai schimbătorul in treapta întâi sau in oricare alta treapta, o sa îți moara motorul cand ridici ambreiajul. Cere ajutorul instructorului tău. El te va ajuta sa înțelegi bine cum se procedează si cum funcționează frâna de mana. Nu putem explica printr-un comentariu ca sa se poată înțelege corect.


Ovidiu Chis
Ovidiu Chis 29.02.2020 14:17
Eu in panta las masina cu rotile virate spre bordura si in tteapta R cu frana de mana trasa.
In rampa, rotile spre exterior si in treapta 1 cu frana trasa.
Cosmin florin
Cosmin florin 18.06.2020 10:42
Defecțiune la sistemul de frânare stationar
Laura Vilceanu
Laura Vilceanu 01.12.2019 20:55
clar e bine sa se faca toti cei 4 pasi de invatare :)
vijaica tudor daniel
vijaica tudor daniel 16.10.2019 07:46
Am pt proect sistemul de frinare . multumesc
Boruto Uzumaki
Boruto Uzumaki 07.05.2019 10:41
Foarte folositor.
Admin Școala Rutieră
Admin Școala Rutieră 29.02.2020 14:34

Ne bucurăm că vă putem ajuta.


Mariana Mavrichi
Mariana Mavrichi 03.05.2019 07:15
Cine poate înțelege tot din mecanica!? Eu nu
Madalin Negrean
Madalin Negrean 04.11.2018 16:59
Ce capitol este cel mai important ? Mecanica este importantă ?
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 05.11.2018 19:13

Recomandam ca sa se faca toti cei 4 pasi de invatare,


Lasă un comentariu

© 2020 All rights reserved.

Îți recomandăm să îți creezi un cont! Este gratuit!

De ce sa îți creezi cont? Vei beneficia de toate funcțiile acestui site, cum ar fi:

Pentru a crea un cont nou ↓

Pentru a crea un cont nou cu facebook ↓

Login cu Facebook

Dacă ai deja un cont, conectează-te aici ↓