În primul rând, nu se permite determinarea celorlalți participanți la trafic să părăsească partea carosabilă sau să se retragă din calea dvs..
În al doilea rând, claxonul poate fi folosit doar de la o distanță de cel puțin 25 de metri de cei cărora li se adresează, iar în cazul de față sunteți prea aproape de acești bicicliști și nu vă este permis să îi claxonați, cu excepția cazului în care se claxonează pentru evitarea unui pericol imediat.
Pentru a asigura o distanță laterală de siguranță corespunzătoare, conducătorii de autovehicule (cu excepția autovehiculelor cu două roți), vor efectua manevra de depășire a bicicletelor sau a trotinetelor electrice respectând, pe lângă obligațiile privind manevra de depășire, și următoarele obligații, în funcție de viteza cu care aceștia se deplasează (art. 118 alin. 2 din Regulament):
În concluzie, dacă te deplasezi cu până la 50 de km/h ești obligat măcar să încalci marcajul, iar dacă te deplasezi cu mai mult de 50 de km/h ești obligat măcar să treci cu jumătate din lățimea autovehiculului peste marcaj. Trebuie reținut că acestea de mai sus nu sunt doar recomandări, acestea sunt obligații, iar nerespectarea lor se sancționează conform legii.
De reținut că în cazul în care un sector de drum are acest marcaj realizat cu linie continuă nu se mai poate efectua depășirea bicicletelor sau trotinetelor electrice, pentru că este interzisă încălcarea sau trecerea peste acest marcaj cu linie continuă, iar pentru depășirea acestor vehicule este obligatorie încălcarea sau trecerea peste acest marcaj. Singura opțiune, regulamentară, este de a merge în spatele acestor vehicule până la terminarea marcajului cu line continuă și începerea marcajului cu linie discontinuă care se poate încălca și se poate efectua regulamentar depășirea acestor vehicule.
Aceste prevederi legislative legate de depășirea bicicletelor sau trotinetelor electrice au fost adăugate în 2021 în legislația rutiera.
Având în vedere că în situația din întrebare circulă vehicule din sens opus, nu putem încălca marcajul de separare a benzilor de circulație pentru a efectua depășirea, caz în care nu putem respecta nici prevederile legale cu privire la depășirea bicicletelor amintite mai devreme.
Prin urmare, trebuie să așteptați să se creeze condiții optime pentru efectuarea manevrei de depășire.
Legislația rutieră prevede reguli speciale la depășirea bicicletelor (a se vedea explicația de la varianta B). În niciun caz nu putem spune că bicicliștii pot fi depășiți fără restricții.
Răspunsul corect este: B
(1) Mijloacele de avertizare sonoră trebuie folosite de la o distanţă de cel puţin 25 m faţă de cei cărora li se adresează, pe o durata de timp care să asigure perceperea semnalului şi fără să îi determine pe aceştia la manevre ce pot pune în pericol siguranţa circulaţiei.
(2) Semnalizarea cu mijloacele de avertizare sonoră nu poate fi folosită în zonele de acţiune a indicatorului "Claxonarea interzisă".
(3) Se exceptează de la prevederile alin. (2):
a) conducătorii autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritară când se deplasează în acţiuni de intervenţii sau în misiuni care au caracter de urgenţă;
b) conducătorii autovehiculelor care folosesc acest semnal pentru evitarea unui pericol imediat.
(3) Atunci când prin manevra de depăşire se trece peste axa care separa sensurile de circulaţie, conducătorii de vehicule trebuie să se asigure că din sens opus nu se apropie un vehicul şi că dispun de spaţiu suficient pentru a reintra pe banda iniţială, unde au obligaţia să revină după efectuarea manevrei de depăşire.
(1) Conducătorul de vehicul care efectuează depăşirea este obligat:
a) să se asigure că acela care îl urmează sau îl precedă nu a semnalizat intenţia începerii unei manevre similare şi că poate depăşi fără a pune în pericol sau fără a stânjeni circulaţia din sens opus;
b) să semnalizeze intenţia de efectuare a depăşirii;
c) să păstreze în timpul depăşirii o distanţă laterală suficienta faţă de vehiculul depăşit;
d) să reintre pe banda sau în şirul de circulaţie iniţial după ce a semnalizat şi s-a asigurat că poate efectua această manevră în condiţii de siguranţă pentru vehiculul depăşit şi pentru ceilalţi participanţi la trafic.
(2) Pentru asigurarea distanței laterale de siguranță, la depășirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice conducătorii de autovehicule, altele decât cele care se deplasează pe două roți, realizează această manevră prin trecerea peste marcajul longitudinal de separare a sensurilor de circulație ori de separare a benzilor pe același sens, cu cel puțin jumătate din lățimea autovehiculului atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, sau cel puțin prin încălcarea acestor marcaje atunci când viteza de deplasare este de cel mult 50 km/h. (Alineatul (2) a fost modificat și actualizat pe www.scoalarutiera.ro la 06-10-2021)
(2) Pentru asigurarea distanței laterale de siguranță, la depășirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice conducătorii de autovehicule, altele decât cele care se deplasează pe două roți, realizează această manevră prin trecerea peste marcajul longitudinal de separare a sensurilor de circulație ori de separare a benzilor pe același sens, cu cel puțin jumătate din lățimea autovehiculului atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, sau cel puțin prin încălcarea acestor marcaje atunci când viteza de deplasare este de cel mult 50 km/h. (Alineatul (2) a fost modificat și actualizat pe www.scoalarutiera.ro la 06-10-2021)
De ce sa îți creezi cont? Vei beneficia de toate funcțiile acestui site, cum ar fi:
Pentru a crea un cont nou pe baza unei adrese de email ↓
Pentru a te autentifica cu Facebook ↓
Autentifică-te cu FacebookAi deja cont creat? Autentifică-te aici! ↓
Lasă un comentariu