OUG = ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 195 din 12 decembrie 2002 (Codul rutier)
Regulament = REGULAMENT de aplicare a OUG 195/2002 (Regulamentul codului rutier)
16. intersecţie - orice încrucişare, joncţiune sau bifurcare de drumuri la nivel, inclusiv spaţiile formate de acestea;
Intersecţiile sunt:
a) cu circulaţie nedirijată;
b) cu circulaţie dirijată. În aceasta categorie sunt incluse şi intersecţiile în care circulaţia se desfăşoară în sens giratoriu.
La apropierea de o intersecţie conducătorul de vehicul trebuie să circule cu o viteză care să îi permită oprirea, pentru a acorda prioritate de trecere participanţilor la trafic care au acest drept.
(2) La intersecţiile cu circulaţie dirijată, conducătorul de vehicul este obligat să respecte semnificaţia indicatoarelor, culoarea semaforului sau indicaţiile ori semnalele poliţistului rutier.
(3) Pătrunderea unui vehicul într-o intersecţie este interzisă dacă prin aceasta se produce blocarea intersecţiei.
(1) La intersecţiile prevăzute cu indicatoare şi/sau cu marcaje pentru semnalizarea direcţiei de mers, conducătorii de vehicule trebuie să se încadreze pe benzile corespunzătoare direcţiei de mers voite cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie şi sunt obligaţi să respecte semnificaţia indicatoarelor şi marcajelor.
(2) La intersecţiile fără marcaje de delimitare a benzilor, conducătorii vehiculelor ocupa în mers, cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie, următoarele poziţii:
a) rândul de lângă bordura sau acostament, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre dreapta;
b) rândul de lângă axa drumului sau de lângă marcajul de separare a sensurilor, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre stânga. Când circulaţia se desfăşoară pe drumuri cu sens unic, conducătorii de vehicule care intenţionează să vireze la stânga sunt obligaţi să ocupe rândul de lângă bordura sau acostamentul din partea stânga;
c) oricare dintre rânduri, cei care vor să meargă înainte.
(3) Dacă în intersecţie circulă şi tramvaie, iar spaţiul dintre şina din dreapta şi trotuar nu permite circulaţia pe două sau mai multe rânduri, toţi conducătorii de vehicule, indiferent de direcţia de deplasare, vor circula pe un singur rând, lăsând liber traseul tramvaiului.
Schimbarea direcţiei de mers prin virare la dreapta sau la stânga este interzisă în locurile unde sunt instalate indicatoare cu această semnificaţie.
Dacă în apropierea unei intersecţii este instalat un indicator sau aplicat un marcaj care obliga să se circule într-o anumită direcţie, vehiculele trebuie să fie conduse numai în direcţia sau direcţiile indicate.
(1) În situaţiile în care există benzi speciale pentru executarea manevrei, schimbarea direcţiei de deplasare se face prin stânga centrului imaginar al intersecţiei, iar dacă există un marcaj de ghidare, cu respectarea semnificaţiei acestuia.
(2) Schimbarea direcţiei de mers spre stânga, în cazul vehiculelor care intra într-o intersecţie circulând pe acelaşi drum în aliniament, dar din sensuri opuse, se efectuează prin stânga centrului intersecţiei, fără intersectarea traiectoriei acestora.
(3) Amenajările rutiere sau obstacolele din zona mediană a părţii carosabile se ocolesc prin partea dreaptă.
Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteza care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor, în următoarele situaţii:
a) la trecerea prin intersecţiile cu circulaţie nedirijată;
i) la schimbarea direcţiei de mers prin viraje;
Dacă nu puteți/doriți să vizionați varianta AUDIO-VIDEO a cursului, puteți citi varianta text ilustrată cu imagini.
Intersecția este orice încrucişare, joncţiune sau bifurcare de drumuri la nivel, inclusiv spaţiile formate de acestea (art. 6 pct. 16 din OUG).
INTERSEȚIILE SUNT (art. 55 din OUG):
- prin semnalele polițiștilor rutieri; (unde se respectă semnificația semnalelor și indicațiilor polițiștilor rutieri) (art. 57 alin. 2 din OUG)
- prin semnalele luminoase ale semafoarelor electrice; (unde se respecta semnificația semnalelelor semafoarelor electrice) (art. 57 alin. 2 din OUG)
- prin indicatoare de reglementare a priorității de trecere; (unde se respectă semnificația indicatoarelor de reglemetare de prioritate) (art. 57 alin. 2 din OUG)
- intersecții cu sens giratoriu. (unde se respectă regulile de circulație pentru intersecțiile cu sens giratoriu) (art. 57 alin. 2 din OUG)
Zona de preselecție este porțiunea de 50 de metri pâna la colțul intersecției, pe sensul de mers, pe fiecare drum care pătrunde în intersecție. Lungimea zonei de preselecție este de 50 m atât în localități cât și în afara localităților.
Preselecția reprezintă acțiunea conducătorilor de a ocupa poziția corespunzătoare direcției de mers dorite, cu cel puțin 50 de metri înaintea colțului de intersecție.
În zona de preselecție nu se poate schimba poziția de mers a vehiculului, indiferent dacă benzile sunt materializate sau nu. Dacă s-a ocupat un loc gresit față de direcția de mers dorită, suntem obligați să ne continuăm drumul conform locului pe care l-am ocupat.
a) rândul de lângă axa drumului sau de lângă marcajul de separare a sensurilor, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre stânga;
b) rândul de lângă bordură sau acostament, cei care vor să schimbe direcţia de mers spre dreapta;
c) oricare dintre rânduri, vor ocupa cei care vor să meargă pe direcția înainte.
Dacă în intersecţie circulă şi tramvaie, iar spaţiul dintre şina din dreapta şi trotuar nu permite circulaţia pe două sau mai multe rânduri, toţi conducătorii de vehicule, indiferent de direcţia de deplasare, vor circula pe un singur rând, lăsând liber traseul tramvaiului. (art. 107 alin. 3 din Regulament)
Nu este permisă formarea rândului doi pe linia de tramvai, chiar dacă linia de tramvai este liberă, interdicția referindu-se la existenta liniei de tramvai și nu la existența tramvaiului.
Când circulaţia se desfăşoară pe drumuri cu sens unic, conducătorii de vehicule care intenţionează să vireze la stânga sunt obligaţi să ocupe rândul de lângă bordura sau acostamentul din partea stânga. (art. 107 alin. 2 lit. b din Regulament)
REGULI ÎN INTERSECȚII
Schimbarea direcţiei de mers spre stânga, în cazul vehiculelor care intra într-o intersecţie circulând pe acelaşi drum în aliniament, dar din sensuri opuse, se efectuează prin stânga centrului intersecţiei, fără intersectarea traiectoriilor acestora.
În situaţiile în care există benzi speciale pentru executarea manevrei, schimbarea direcţiei de deplasare se face prin stânga centrului imaginar al intersecţiei, iar dacă există un marcaj de ghidare, cu respectarea semnificaţiei acestuia. (art. 110 alin. 1 și alin. 2 din Regulament)
La apropierea de o intersecţie conducătorul de vehicul trebuie să circule cu o viteză care să îi permită oprirea, pentru a acorda prioritate de trecere participanţilor la trafic care au acest drept (art. 56 din OUG).
La intersecţiile cu circulaţie dirijată, conducătorul de vehicul este obligat să respecte semnificaţia indicatoarelor, culoarea semaforului sau indicaţiile ori semnalele poliţistului rutier (art. 57 alin. 2 din OUG).
Pătrunderea unui vehicul într-o intersecţie este interzisă dacă prin aceasta se produce blocarea intersecţiei (art. 57 alin. 3 din OUG).
La schimbarea direcţiei de mers prin viraje, conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteză care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor (art. 123 lit. i din Regulament).
La trecerea prin intersecţiile cu circulaţie nedirijată, conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteză care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor (art. 123 lit. a din Regulament).
Amenajările rutiere sau obstacolele din zona mediană a părţii carosabile se ocolesc prin partea dreaptă. (art. 110 alin. 3 din Regulament)
Schimbarea direcţiei de mers prin virare la dreapta sau la stânga este interzisă în locurile unde sunt instalate indicatoare cu această semnificaţie (art. 108 din Regulament).
Dacă în apropierea unei intersecţii este instalat un indicator sau aplicat un marcaj care obliga să se circule într-o anumită direcţie, vehiculele trebuie să fie conduse numai în direcţia sau direcţiile indicate (art. 109 din Regulament).
Aceleasi reguli de circulatie se aplica in toate intersectiile indiferent de forma lor.
Schimba browserul de internet.
Schimba browserul de internet.
Trebuie sa aștepți culoarea verde principala (pentru toate direcțiile) sau culoarea verde pentru direcția înainte.
Prima regula care trebuie respectata este sa se aplice regula priorității de dreapta. Cel mai indicat este ca cel care virează la stânga sa îl lase pe cel care virează la dreapta, adică pe cel din sens opus sa își termine încadrarea pe banda dorita si apoi sa se încadreze si el pe oricare dintre cele doua benzi, ideal pe banda 1 ca tot acolo va trebui sa ajungă imediat ce acest lucru este posibil.
Conducatorii de autovehicule sunt obligați să folosească luminile pentru mersul înapoi atunci când vehiculul este manevrat înapoi. Luminile de semnalizare pentru mersul înapoi din dotarea autovehiculului sunt poziționate în spatele autovehiculului, acestea se aprind automat la cuplarea manetei de viteze în treapta de mers înapoi. Se recomandă, prin regulamentul rutier, dotarea autovehiculelor și cu dispozitive sonore pentru semnalizarea acestei manevre.
Luminile de avarie nu se folosesc pentru mersul inapoi.
Ca sa fie cat mai clar pentru ceilalți participanți la trafic, ar trebui sa semnalizezi doar dreapta. Însă pe parcurs, daca ai posibilitatea, chiar la intrarea pe acea strada sau chiar înainte de a începe depășirea acelui obstacol, poți semnaliza si depășirea cu semnal stânga, daca consideri ca acest lucru i-ar ajuta pe ceilalți participanți la trafic sa îți înțeleagă mai bine intenția. Dar probabil ca doar semnalizarea dreapta este de ajuns si este cea mai utilizata in astfel de cazuri.
Probabil cartea nu este actualizata (carte veche si schimbate doar coperțile).
Acesta este articolul întreg, actualizat la zi. (Ultima modificare legislativa a Regulamentului a fost făcută de legiuitor in 28-05-2020).
Articolul 123
Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteza care să nu depășească 30 km/h în localități sau 50 km/h în afara localităților, în următoarele situații:
a) la trecerea prin intersecțiile cu circulație nedirijată;
b) în curbe deosebit de periculoase semnalizate ca atare sau în care vizibilitatea este mai mica de 50 m;
c) la trecerea pe lângă grupuri organizate, coloane militare sau cortegii, indiferent dacă acestea se află în mers sau staționează pe partea carosabilă a drumurilor cu o singură bandă de circulație pe sens;
d) la trecerea pe lângă animale care sunt conduse pe partea carosabilă sau pe acostament;
e) când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață, zăpadă bătătorită, mâzgă sau piatră cubică umedă;
f) pe drumuri cu denivelări, semnalizate ca atare;
g) în zona de acțiune a indicatorului de avertizare "Copii" în intervalul orar 7,00-22,00, precum și a indicatorului "Accident";
h) la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, semnalizate prin indicatoare și marcaje, când drumul public are cel mult o bandă pe sens, iar pietonii aflați pe trotuar, în imediată apropiere a părții carosabile, intenționează să se angajeze în traversare;
i) la schimbarea direcției de mers prin viraje;
j) când vizibilitatea este sub 100 m în condiții de ceață, ploi torențiale, ninsori abundente.
Cu placere, felicitari!
Legislația rutiera nu specifica excepții de la aceasta regula. Deci, tot prin evitarea (ocolirea) prin partea stângă ar trebui sa se facă virajul.
De ce sa îți creezi cont? Vei beneficia de toate funcțiile acestui site, cum ar fi:
Pentru a crea un cont nou ↓
Pentru a crea un cont nou cu facebook ↓
Login cu FacebookDacă ai deja un cont, conectează-te aici ↓
Lasă un comentariu