Sistemul de frânare ABS

Sistemul de frânare ABS

In acest articol ne vom axa pe sistemul de franare si vom rezolva neintelegerile care se fac cand vine vorba de situatiile in care este recomandat sau nu sa utilizati frana. De asemenea veti intelege ce este sistemul ABS si ce rol are acesta.

Multa lume este de parere ca nu ar trebuii sa utilizam niciodata frana atunci cand masina aluneca, daca este pe gheata sau daca jumatate din masina(doua roti) este pe o suprafata cu aderenta ridicata si cealalata jumatate pe suprafata cu aderenta redusa, perecum noroi sau praf. Dar defapt acest lucru nu este intotdeauna adevarat.

Sa dam un exemplu. Circulati pe un drum alunecos iar masinile din fata franeaza si se opresc, iar dumneavoastra sunteti prea aproape de masina din fata dumneavoastra si franati lovind cu putere pedala de frana, acest lucru va face ca rotile masinii sa se blocheze inrautatind situatia, mai exact, rupand aderenta cu partea carosabila masina sa va deplasa doar inainte nepermitandu-va sa mai virati pentru evitarea coliziuni. De aici vine si ideea ca nu ar trebui sa franam in situatiile in care carosabilul este alunecos sau sa folosim frana de motor in schimbul franei de serviciu(frana de picior). In aceats asituatie se recomanda sa fiti calm si precis cu pedala, adaugand o presiune usoara si progresiva, aceasta va reduce viteza de deplasare si nu va bloca rotile, oferindu va un control mai bun asupra directiei autovehiculului.

In ajutorul situatiilor ca cea de mai sus, producatorii au dezvoltat un sistem de siguranta numit ABS (Sistem de Franare Anti-Blocare). Acesta este un dispozitiv de avitare a derapajului necontrolat prin reducerea franatului brutal, mai exact ne ajuta in situatiile in care ne panicam si apasam cu putere sau chiar lovim pedala de frana, situatie in care rotile se vor bloca. Abs-ul simte cand pedala de frana este apasata cu o asa putere incat rotile se vor bloca si elibereaza presiunea aplicata pe sistemul de franare astfel incat rotile sa nu se blocheze niciodata.

De ce este atat de importatnt ca rotile sa nu se blocheze? Rotile nu trebuie sa se blocheze in timpul franarii deoarece acestea trebuie sa ruleze pentru a va putea avea aderenta cu partea carosabila, aderenta care face ca masina sa mearga in directia in care doriti sa virati. Daca rotile sunt blocate in timpul franarii, degeaba invartiti volanul in stanga sau in dreapta, rotile neavand aderenta, masina va continua sa se deplaseze pe directia inainte.

Majoritatea masinilor noi sunt dotate cu sistem ABS. Acest sistem este gata intotdeauna de functionare, asteptand momentul in care sa intre in actiune, nu trebuie sa apasati un buton sau ceva de genul acesta, odata ce autovehiculul este dotata cu sistem ABS el este intotdeauna in stare de functionare. Atunci cand sistemul abs este activ veti simti in pedala de frana, la apasarea cu putere, o mica pulsatie sau uneori veti auzi scartaitul anvelopelor. Atentie niciodata sa nu eliberati pedala de frana cand simtiti aceasta pulsatie in pedala de frana, continuati sa apasati pana la oprirea definitiva, nu va fie frica, nu veti strica masina in felul acesta.

Inca ceva, sa nu va ganditi ca ABS-ul va face minuni in orice situatie, daca va aflati cu toate rotile pe gheata, sa nu va ganditi ca masina se va opri ca si cum ati frana pe un carosabil uscat. Dar sigur va va ajuta sa nu perdeti controlul masini si sa nu intrati in derapaje necontrolate atata timp cat adaptati viteza de deplasare la conditiile de drum.

9 Comentarii Lasă un comentariu

Radu Mocan
Radu Mocan 27.02.2021 20:15
buna seara am recent permisul auto cat B din iunie anul trecut si la inceputul saptamanii trecute am derapat foarte urat la coborarea unui deal destul de mare viteza mea acolo era in jur de 40 km/h insa am observat foarte tarziu ca eu am apucat pe o bucata de asfalt peste care cineva a scapat dintr-o remorca nisip si era imprastiat pe bucati mari din drum.... cand mi-a plecat spatele masinii spre dreapta am incercat sa redresez din volan insa pe urma pe cand am crezut ca am scapat m-am trezit ca imi pleaca spatele in partea opusa iar acel coboras era plin de curbe.... tot decurgea cred ok daca nu vedeam ca pe contrasens urca un tractor cu remorca si am intrat in panica punand frana..... m-am trezit ca merg ca sarpele pe drum iar aproape jos din frana respectiva am sarit peste un sant mic de pe marginea drumului insa nu imi permiteam sa mai incerc o redresare si sa fac pagube mai mari..... m-am trezit ca mi-am spart radiatorul si ceva de pe la clima insa am rasuflat usurat ca nu am patit niciunul din masina nimic deoarece masina pur si simplu a luat-o la vale pe nisipul acela insa m-am speriat exagerat de rau..... am masina inca la service insa sper sa mai imi recapat macar jumatate din increderea ce o aveam in mine si in ce am invatat de la scoala ce sfat ar fi sa imi dati..... astept sa vorbesc cu cineva despre asta e prima data poate e normal sa ma speriu asa in rest pot zice ca am grija ma feresc de probleme majore dar de data asta intrasem intr-o panica formidabila tarziu mi-am dat seama ce sa intamplat am avut impresia ca totul sa petrecut foarte repede.
Bercu Adrian
Bercu Adrian 21.12.2020 14:29
Da asa este,si mai este metoda de tatonare scurta la cele fara abs...cred ca este valabila si la abs,adica prin socuri...prin apasari scurte,dar este nevoie de o suprafata mai lunga ca vehiculul sa se opreasca in situatii de siguranta,totul depinde de conducatorul autoturismului...nu este recomandat pentru soferi incepatori sa scoata vehicului pe timpul ierni...recomandarea mea ar fi niste cursuri suplimentare la Dl Titi Aur pentru niste cunostiinte suplimentare si foarte valoroase care v-ar putea salva viata.
Sa va mai dau un pont,iarna daca circuli cu masina pe carosabilul care are zapada apoasa...ati vazut cea fleoscaica :))) sa zic asa,dupa opriti undeva si temperatura este foarte scazuta recomandat este sa nu mai trage-ti frana de mana pentru ca sabotii pot inghet pe tamburi rotiilor,si nu prea aveti cum sa mai plecati cu masina...o introduce-ti in treapta 1.
Dar sa nu uita-ti sa o scoate-ti din treapta inainte de pornire!
Bercu Adrian
Bercu Adrian 21.12.2020 14:14
Da dar ar incalca o politica de confidentialitate si cea de prelucrare a datelor...totusi trebuie respectata/
mihaela Archip
mihaela Archip 01.03.2019 19:02
Si din partea mea o mica donatie.
Admin DRPCIV
Admin DRPCIV 02.03.2019 18:10

Multumim pentru donatie, este un mod de a aprecia munca depusa de noi si pentru a o continua.


Alexandru Dinu
Alexandru Dinu 19.11.2018 21:09
Buna explicatie si de inteles! Multumesc.
Alexandru
Alexandru 23.08.2018 12:17
Buna ziua, știe cineva când se primește permisul prin posta, in câte zile, a trecut o săptămâna deja și nimic?
Coaja Cristian
Coaja Cristian 26.04.2018 13:57
Sper ca in viitor, acest site sa colaboreze cu politia si sa ia un agent pe care sa-l filmeze si sa explice live orice lucru care poate fi explicat. Pe bucati mici, totul.
kamca
kamca 09.02.2018 20:29
e super da as fi preverat sa fi fost video reprezentat

Lasă un comentariu

© 2021 All rights reserved.

Îți recomandăm să îți creezi un cont! Este gratuit!

De ce sa îți creezi cont? Vei beneficia de toate funcțiile acestui site, cum ar fi:

Pentru a crea un cont nou ↓

Pentru a crea un cont nou cu facebook ↓

Login cu Facebook

Dacă ai deja un cont, conectează-te aici ↓