Ai voie să-l iei "la rost" pe agentul de poliție, te ajută cu ceva?

Ai voie să-l iei

Ai voie sa-l iei "la rost" pe agentul de poliție, te ajută cu ceva?

Una dintre cele mai discutate chestiuni printre șoferii din România este dacă ai sau nu voie sa îl iei la rost pe agentul de poliție atunci când ești oprit în trafic. Asadar, in acest articol vom clarifica această nelămurire a multora, ajutați desigur de litera legii.

1. Polițistul rutier este obligat să se legitimeze în fața șoferului?

Nimic mai fals, deoarece dacă citim puțin Legea 218 din 23 aprilie 2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române, la articolul 41 scrie că "în exercitarea atribuțiilor de serviciu politistul este obligat să prezinte insigna sau legitimația de serviciu, după caz, pentru a-și face cunoscută, în prealabil, calitatea, cu excepția situațiilor în care rezultatul intervenției sau siguranța ulterioară a polițistului ar fi periclitată."

Cu alte cuvinte, atâta timp cât agentul are insigna în piept, nu mai este obligat să îți arate legitimația.

2. Polițistul rutier nu are voie să te oprească în trafic fără motiv!

Probabil ai auzit asta de multe ori, și mai mult ca sigur că ai spus-o și tu, însă află că e fals. "Hotărarea Guvernului nr.1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice", specifică negru pe alb la articolul 182 că "Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizează prin executarea semnalelor regulamentare de către polițistul rutier sau, după caz, de către politistul de frontieră, atunci când constată încălcări ale normelor rutiere ori în situația în care există indicii temeinice despre săvârșirea unei contravenții ori a unei fapte de natură penală, pentru identificarea persoanelor care au comis astfel de fapte și a bunurilor care fac obiectul urmăririi, precum și pentru verificarea deținerii de către conducatorii vehiculelor a documentelor prevăzute de lege. Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizează și în condițiile producerii unor calamități naturale, dezastre sau a altor situații care pun în pericol siguranța circulației."

3. Șoferul are dreptul să ceară când este oprit "ordinul de serviciu" cu informații despre zona și data filtrului făcut?

Ei bine, și această "legendă urbană" este falsă. Conform legislației, "ordinul de serviciu" este o dispoziție scrisă dată de conducerea unei unități prin care se cere uneia sau mai multor persoane salariate să efectueze anumite acțiuni, pe o perioadă determinată în afara sarcinilor curente de muncă ale compartimentelor din care fac parte persoanele respective.

În ceea ce privește locul, data și activitatea agenților în cazul unui filtru, toate acestea fac parte din cadrul unei dispoziții interne cu caracter secret ce pot fi verificate doar de superiorii agentului rutier, nu de orice șofer care se trezește dintr-o dată zmeu.

4. Când ești oprit pentru centură, spre exemplu, polițistul nu are voie să-ți dea amendă și pentru altceva!

Practic nu exista nicio prevedere legală despre acest aspect, constatarea unor abateri ce încalcă nomele legale putându-se face oricând. Adică dacă ești oprit pentru că nu-ți functionează un far, și polițistul observă și alte nereguli legate de acte, starea mașinii sau mai rău, a șoferului, poate lua măsurile legale pentru fiecare în parte. Este logic că nu te oprește 10 metri mai în față pentru a te amenda pentru restul neregulilor.

5. În cazul unui proces verbal de contravenție, poți să semnezi că ai luat la cunostință faptele, însă nu că le și recunoști!

In primul rând trebuie să știi că acest document nu are nicio rubrică specială în care îți recunoști sau nu faptele, există doar rubrica "Alte mențiuni". Aici, contravenientul poate solicita consemnarea opiniilor sale cu privire la conținutul actului de constatare, cum sunt eventualele obiecțiuni sau completări, etc. Mai jos pe tipizat contravenientul semnează pentru că a luat la cunoștință despre conținutul procesului verbal și în baza acestei semnături primește o copie a procesului verbal.

De asemenea, cu siguranță ai auzit că dacă nu semnezi, poți să convoci în instanță sub asistență juridică agentul de poliție. Și această afirmație este falsă, deoarece polițistul care întocmește procesul verbal nu are calitate procesuală în cazul contestației procesului verbal, parte într-un asemenea proces este instituția din care acesta face parte, respectiv unitatea/subunitatea de poliție. Iar aceasta la rândul ei va fi reprezentată de un jurist.

6. Dacă te oprește Poliția Rutieră și ți se pare că fac vreun abuz poți suna la 112 și "vine poliția care va întocmi un raport."!

Singurul lucru cu care te vei alege dacă suni la 112 în această situație, este o amendă cuprinsă între 500 și 1.000 de lei. De ce? Pentru că potrivit articolului 32 din O.U.G 34/2008, acest lucru este considerat un abuz din partea ta.

Tot în acest act normativ este prevăzut faptul că apelarea la numărul de urgență 112 se face NUMAI pentru situații de urgență. Faptul că ești oprit de un polițist pentru control NU este o situație de urgență. În schimb, la 112 se pot semnala fapte violente dacă acestea vin din partea agentului de rutieră.

7. În cazul în care ești oprit de o mașina cu radar, ai voie sa ceri diferite acte, inclusiv certificatul metrologic?

Poate ți s-a spus și ție că atunci când te oprește radarul, ai dreptul să începi să ceri legitimația agentului, copia după certificatul metrologic al aparatului radar, legitimația care atestă faptul că are dreptul de a conduce mașina MAI, sau ordinul de serviciu.

Nimic mai fals. Aceste documente au caracter intern, iar verificarea lor se face doar de șeful ierarhic al polițistului.

În același timp, Certificatul de verificare metrologică se poate solicita doar de instanța de judecată în cazul în care contravenientul formulează contestație împotriva procesului verbal, iar acest document se trimite în copie instanței, în niciun caz conducătorului auto sancționat.

Acum ca știi cum stau lucrurile cu adevărat, crezi că te va ajuta să-l iei "la rost" pe agentul de poliție?

10 Comentarii Lasă un comentariu


Drume Costel
Drume Costel 03.11.2020 17:27
Am fost oprit de un agent de circulație. Am oprit regulamentar (cât mai pe dreapta fără să încurc circulația). Am așteptat în mașină venirea agentului, fără să se prezinte mi-a solicitat actele, la care am răspuns că la B.P.R. sunt obligați să se prezinte. Având actele în portbagaj am fost nevoit să cobor să le prezint. Înmânând actele polițistului am fost obligat să urc în mașină să prezint documentele, ceea ce am făcut (obligațiile conducătorului auto, conform art. 35 punctul 2 spune să īnmânezi documentele, dar nu face referire în mașină sau lângă mașină). După ce mi sa adus la cunoștință ca am să fiu sancționat că nu aveam centura de siguranță, pe scaunul din dreapta față transport un cățel. Ceea ce am recunoscut și nu am comentat. Timpul de oprire, pt. īntocmirea P.V. a fost de 50 minute, care īntre timp am coborât lângă mașină personală și am fumat. La venirea polițistului am fost obligat să urc în mașină (ceea ce am făcut) și pe lângă sancțiunile primite, mi sa reținut permisul de conducere că nu am respectat semnalele, indicațiile și dispozițile polițistului rutier de a sta în mașină, la volan și să zic mersi că nu mi-a dat amendă că am aruncat chiștocul de țigări pe jos în carosabil. Întrebarea mea este care sunt indicațiile și dispozițile polițistului ( dacă acesta dorește să te rețină 10-20 de minute īntr-un picior, că așa dă dispoziție agentul, ești obligat să te supui?). Unde este dreptul la libertate, atât timp cât nu prezinți un pericol public? Mulțumesc frumos. Toată stima.

LAURENTIU LEONTE
LAURENTIU LEONTE 12.10.2020 08:41
Am fost oprit in trafic la ieșirea din sensul giratoriu de către un agent ce a făcut exces de zel. Chestia cu excesul de zel o poate stabili în fapt doar judecătorul de instanță, nu putem noi conducătorii auto să demonstrăm agentului faptul că nu am greșit, el fiind cel ce are dreptatea de partea lui în astfel de situații. În schimb am ținut cont de faptul că nu ai nicio șansă să te contrazici cu el în nicio situație și am atacat în instanță procesul verbal. De reținut un lucru: dacă aveam cameră auto de bord și înregistram ceea ce a făcut dl. agent nu dura atât de mult procesul prin tribunale, deci nu știam că în instanță sunt valabile și imagini preluate cu mijloace nu neapărat omologate. Este indicat să aveți așa ceva, instanțele aprobă și aceste imagini. vă dorec să nu aveți parte de incidente.
Ladislau Gal
Ladislau Gal 10.02.2021 13:42
Am contestat un PVCSC şi am ataşat ca şi probă pe un CD fişierul cu imaginile inregistrate de camera auto de la bord. Proba mea nu a fost luată în considerare de către instanţă dar s-a luat în considerare mărturia martorului Poliţiei care a afirmat în instanţă că nu-şi aminteşte exact ce s-a întâmplat (tracând mai mult de doi ani de la eveniment) dar a relatat faptele exact așa cu erau consemnate în PVCSC (sic!). Așa că vă recomand să nu vă bazaţi prea mult pe imaginile înregistrate cu camera de la bord în cazul contestaţiilor PVCSC (proces verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor). Vă doresc călătorii plăcute, fără poliţişti rutieri!

iancu ileana
iancu ileana 10.10.2020 13:35
politistii isi fac datoria. si eu am fost oprita in trafic, au fost cu mult bun simt. dar in momentul in care tu ridici tonul, sau nu_ti recunosti greseala e normal sa_si piarda rabdarea. adica o comiti si nu recunost?

Dan Galatus
Dan Galatus 23.11.2019 00:07
In mod sigur exista si situatii in care Politistul poate sa fie subiectiv ... sau sa nu actioneze la fel fata de toti participantii la trafic . In acest caz este recomandat sa faceti contestatie dar avand grija sa aveti si dovezi in acest sens . Aduc in sprijinul acestui lucru un episod petrecut in anul 1999 cand in localitatea Apahida am fost oprit de catre agentul de politie impreuna cu alti doi conducatori auto ,pentru aceasi fapta . Doar eu ,fiind incepator , am fost sanctionat ,ceilalti doi conducatori auto fiind lasati sa plece dupa verificarea actelor . Manevra incriminata a fost depasirea unui vehicul in zona de actiune a indicatorului "depasirea interzisa" . Deci ,cazuri exista ... Problema este ca ,daca nu veti putea face dovada acestor actiuni subiective ,nu are rost sa formulati contestatie ...

Ionut
Ionut 13.09.2017 23:56
din cate se pare nu ai nici un drept
Nica Laurentiu
Nica Laurentiu 25.09.2017 12:35
buna ziua.
ai "dreptul" de a respecta legea ...!!!
Alexandru Iurescu
Alexandru Iurescu 21.01.2018 09:58
Exact!

George Calistru
George Calistru 24.07.2017 22:56
Cel mai bine si mai sigur e sa nu comiti greseli in trafic.

costelobreja13@gmail.com
costelobreja13@gmail.com 22.05.2017 19:58
Consider ca nu are nici un rost,tinand cont ca in majoritatea cazurilor au dreptate si sant protejati prin legile in vigoare cei din politia rutiera.Cred ca si atunci cand consider ca am o oarecare dreptate,cel mai bine e sa taci si sa accepti ce zic,decat sa te pui cu ei.Dar cel mai sigur,capul aplecat sabia nul taie.

Lasă un comentariu

© 2022 All rights reserved.

Îți recomandăm să îți creezi un cont! Este gratuit!

De ce sa îți creezi cont? Vei beneficia de toate funcțiile acestui site, cum ar fi:

Pentru a crea un cont nou pe baza unei adrese de email ↓

Pentru a te autentifica cu Facebook ↓

Autentifică-te cu Facebook

Ai deja cont creat? Autentifică-te aici! ↓